Doel van het spel
Als killer van het spel is je doel het vinden en het doden van de gestranden in het huis. Als overlevende is je doel een weg te vinden uit het huis terwijl je de killer ontloopt.
Setup
Alvorens je het spel kan beginnen, moet je eerst een heus huis en dice tower in elkaar steken. Eens dit gedaan is, moet je het killerbord en overleversbord hieraan koppelen. Eén speler is de moordenaar, de resterende spelers zijn de drie overlevers. De moordenaar neemt zijn materiaal (noise tokens, skill cards, survivor health status-kaarten, de informatie wat betreft de overlevers, block tokens, killer assistance tokens om verschillende dingen bij te houden, alsook de positie van de overlevers indien mogelijk) en de overlevers doen hetzelfde (de dingen die zij nodig hebben zijn ongeveer hetzelfde, met uitzondering van twee stapels kaarten).
Iedere zijde kiest zijn/haar personage(s) en kondigt die ook aan. De moordenaar heeft keuze uit drie personages, de overlevers uit vijf - waarvan er drie moeten gekozen worden.
Het bordje met de level en de kracht van de moordenaar wordt in het midden gelegd, zodat beide kanten die kunnen zien.
Specifiek voor de killer
De health status tokens worden bovenop het huis gelegd. De informatie van de overlevers wordt ook op de desbetreffende plaats gelegd. Neem het killerbord en de kaarten die van toepassing zijn op jouw gekozen personage. Zorg ervoor dat je de kaarten die je nog niet hebt vrijgespeeld, plaatst op de desbetreffende plek. Zet het killerlevel op '1' en zet de strength op hetgeen dat bij jouw personage hoort. Zet de tokens van de overlevers in de main hall. Zet het repair progress token op zijn desbetreffende plaats.
Specifiek voor de overlevers
Leg vijf repair tokens en vier dobbelstenen op de daarvoor bestemde plek. schud de item cards en leg die op de daarvoor bestemde plek, doe hetzelfde met het discover deck. Zoek een sleutel van het searching deck - met als achterzijde ook een sleutel - schud deze stapel dan (zonder die ene kaart) en plaats deze op zijn desbetreffende plaats op zo'n manier dat de sleutel volledig onderaan komt te liggen. Plaats de miniaturen van de overlevers in de main hall. Plaats de miniatuur van de killer in de locatie met de geheime exit. Neem de corresponderende overleversborden en hun item slots voor hen. Indien nodig, neem ook het item dat zij al zouden hebben.
Spelverloop
De overlevers willen de moordenaar ontwijken en het huis ontsnappen; de moordenaar daarentegen wil hen vinden en vermoorden. Het spel eindigt wanneer de overlevers ontsnappen of wanneer er één overlever het loodje legt. Tijdens een ronde zijn de overlevers eerst aan de beurt.
Beurt van de overlevers
Er zijn steeds drie overlevers ongeacht het aantal spelers. De volgorde van activatie mogen de spelers onderling zelf kiezen.
Verwijder eerst alle noise tokens (indien aanwezig) op hun deel van het bord. Indien nodig, verplaats het rescue token met één plaats. De overlevers winnen wanneer ze in de main hall staan met vijf sleutels.
Optionele stap 1: ruil of doe een extra actie.
Sta je in dezelfde ruimte als een andere overlever, dan kan je met hem/haar ruilen. Een extra actie kan je doen als je een kaart hebt waarop expliciet staat 'extra action' of als dit op je personage-overzicht staat.
Stap 2: doe een actie
De overlevers kunnen kiezen uit zes beschikbare acties, waarvan ze er eentje kiezen. Eerst en vooral kan de overlever één of twee 'vakjes' bewegen. Deze vakjes zijn ofwel andere locaties in het huis of tuin en worden ofwel gescheiden door deuren, ofwel door stippellijnen op het bord. De tweede actie is het verwijderen van de fear tokens bij de overlever. Dit zijn skull-tokens en een toename daarvan kan ervoor zorgen dat een overlever ongewild geluid maakt. Gebruik een 'replace' action. Deze staan ofwel op een kaart - meestal om te genezen - of kan je ook vinden op het personagebord. In plaats van een andere actie doe je dan deze actie. De vierde actie is een block-token verwijderen van je locatie. Aangezien je niet door een blokkering kan stappen, is het soms nodig deze te verwijderen. Op dat ogenblik moet je de killer ook wel op de hoogte stellen dat het token weg is, zodat hij dat kan aanpassen op zijn zijde van het bord. Als actie kan je ook de radio repareren in de living room. Let op, je kan deze actie niet doen als de killer in dezelfde ruimte is, én je maakt ook geluid. Je neemt een reparatietoken en plaatst dit in de ruimte. Als alle vijf 'gear'-tokens er liggen wordt er hulp ingeroepen en plaats je het rescue token op de desbetreffende plaats bovenop het huis. Als laatste actie kan je ook zoeken in een locatie met een sleutel. Je neemt een kaartje van het search deck - die met de sleutels - maar let op dat je niet meer dan drie items in handen hebt. Is het getrokken item een sleutel, dan plaats je deze in de daartoe bestemde plaats op het huis. Opgelet: het kan zijn dat er een noise-symbool afgebeeld staat; op dat ogenblik maak je dan ook geluid. Op sommige kaarten staat er een oneindigheidsymbool. Dit betekent dat je het item steeds kan gebruiken, anders kan je de items slechts eenmaal gebruiken.
Optionele stap 3: ruil of doe een extra actie.
Idem als optionele stap 1
Stap 4: Discover
Kies een overlever die twee kaarten van het discover deck neemt, er wordt eentje gehouden en de andere komt op de discard stapel terecht. Opgelet: sommige items maken ook geluid en dit effect moet je toepassen, zelfs als je die kaart niet kiest!
Stap 5: Deel de noise tokens mee aan de killer
Informeer de killer waar er geluid wordt gemaakt.
Soms zal je je moeten verdedigen wanneer de killer in dezelfde ruimte is als een overlever en een 'search' actie doet. De overlever kan (of overlevers kunnen) zich verdedigen met gevonden items en met dobbelstenen. Hij gooit er vier min het aantal fear tokens in zijn/haar bezit. Als alle waarden bijeen geteld gelijk of hoger zijn dan de kracht van de killer, dan winnen de overlevers.
Winnen de overlevers dan trekt de killer vier kaarten van zijn deck en alle overlevers kunnen één 'vakje' bewegen.
Als de overlever verliest dan krijgt die schade toe en wordt zijn health status omgedraaid met de rode zijde naar boven. Als hij al op de rode zijde lag, dan sterft de overlever en wint de killer. Als er meerdere overlevers zijn, dan worden de acties herhaald. Daarna bewegen alle overlevers één 'vakje'.
De overlevers winnen wanneer ze in het begin van hun beurt in de main hall staan met vijf sleutels, of in de secret exit als zij in bezit zijn van de 'secret map'. Zij winnen ook wanneer het rescue token van het track zou vallen in het begin van hun beurt.
Beurt van de killer
Door middel van de hulptokens kan de killer een gokje wagen waar de overlevers zich bevinden. Hij kan eventueel ook de status bijhouden omtrent de reparatie van de radio in de living room.
Stap 1: trek twee kaarten
Trek twee skill cards van de stapel. Let op dat je er niet meer dan vijf op hand hebt. Mocht je er meer hebben, dan worden de nieuwste op de discard stapel geplaatst. Is de stapel op? Dan wordt die geschud, en stijgt de killer een level - waardoor zijn strength kan stijgen of hij een nieuwe skill kaart kan krijgen.
Optionele stap 2: gebruik een kaart met een bliksemsymbool
In deze stap mag je zoveel kaarten spelen met een bliksemsymbool als je zelf wil. Wanneer de killer beweegt moet je dit laten weten aan de overlevers zodat zij de miniatuur van de killer ook kunnen verplaatsen. Soms staat er een kaartsymbool op een kaart die je wil gebruiken, dat wil zeggen dat je nog een extra kaart (of meerdere) extra moet afleggen om die kaart te gebruiken.
Stap 3: gebruik een kaart met een pijl naar omhoog OF voer twee acties uit
Ofwel gebruikt de killer een skill kaart met een pijl omhoog ofwel voert dit twee acties uit - één vakje bewegen of een search-actie. Hij mag twee keer dezelfde actie doen en kiezen in welke volgorde.
Als je de search-actie uitvoert, moet je de overlevers hiervan informeren zodat er eventueel een gevecht kan beginnen.
Als je niet hebt aangevallen deze beurt - Stap 4: speel een kaart met een zandloper
Je mag een kaart spelen met een zandloper op, deze helpt je meestal in de toekomst.
Als je niet hebt aangevallen deze beurt - Stap 5: trek een kaart
Je trekt een extra kaart uit je skill deck.
Hierna is het opnieuw de beurt aan de overlevers.
Materialen
Bij het openen van de doos schrokken we nogal van het materiaal. Dit is overigens 'slechts' een prototype, maar dit lijkt op een afgewerkt product. De miniaturen zijn van hoge kwaliteit, het huis dat je in elkaar moet stoppen is van stevig karton, de dobbelstenen zijn afgewerkt, de insert is van degelijke kwaliteit en ga zo maar door. Het enige wat we moesten doen is zelf de regelboek afdrukken.
Conclusie
Terrorscape is een schot in de roos voor wie van een thematisch spel houdt. We zijn allen wel bekend met het type 'achtervolgingsfilm' waarbij (meestel een hoop tieners) overlevers een moordenaar ontwijken terwijl die hen onontkoombaar op de hielen zit. Het spel dompelt je al snel onder in die sfeer en setting, en is gewoon leuk om te spelen!
Overzicht
Speelduur | Een uur |
Aantal Spelers | Twee tot vier, al raden we twee of vier aan - dus niet drie |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | Vanaf 12+ wegens het gebruik van de Engelse taal |