Review: Time Collectors

We reizen door de tijd om de schatten van het verleden te ontdekken en mee te nemen. Ben jij klaar voor dit avontuur?

Doel van het spel

Je moet door middel van de juiste combinaties zoveel mogelijk schatten uit het verleden verzamelen om zo meer punten te scoren dan je tegenstanders. Het spel eindigt wanneer iemand tien schatten heeft verzameld.

Setup

De tijdlijn wordt in elkaar gepuzzeld en in het midden van de tafel geplaatst. Elke speler krijgt dan vier dobbelstenen, één afschermbord, één spelersbord en één spelersfiche - kartonnetje - allemaal van dezelfde kleur. De fiche wordt op het heden gelegd, wat in het spel het jaar 8053 is. Elke speler ontvangt ook één blauw kristalletje, de rest wordt op de tijdlijn geplaatst, in het gebied boven 8053.

De 50 kaarten, de schatten uit het verleden, worden geschud en in een gebied onderaan te tijdlijn geplaatst. De vier plaatsen op deze tijdlijn worden gevuld, chronologisch stijgend. De prestatiekaarten worden geschud en verdeeld in vijf stapeltjes en geplaatst in de daarbijhorende sloten van het tijdlijnbord. We nemen de vier richtingskaarten - waar een digitale 1, 2, 3 en 4 op staat - en plaatsen die dicht bij het bord.

Spelverloop

Elke speler dobbelt in het geheim en vormt met de gerolde waarden een jaartal. Wanneer iedereen klaar is laten ze zien welk jaartal gevormd is. Degene die het hoogste jaartal heeft gevormd krijgt richtingskaart '1', de daaropvolgende '2' en zo verder. Deze stellen de beurt van de speler voor. Degene die een laag jaartal heeft gevormd zal dus waarschijnlijk als laatste aan de beurt komen. In het zeldzame geval dat twee spelers hetzelfde jaartal hebben gevormd, verliezen ze beide, indien mogelijk, een kristal en rollen zijn opnieuw.

Tijdens zijn beurt kan een speler zijn gevormd jaartal veranderen door een tijdkristal in te ruilen. Hij mag de waarde veranderen, maar niet de plaats. Hij mag dit maximum doen met twee dobbelstenen - maar daar betaalt hij ook twee tijdlijnkristallen voor. De speler verplaatst zich dan op de tijdlijn. Hier kan het gebeuren dat een speler in een vakje terechtkomt waar al een andere speler staat (die zich al heeft verplaatst deze ronde), de speler die arriveert moet dan een kristalletje geven aan de speler die er al stond. Heeft die geen kristallen om te geven, dat is dan ook maar zo. Let op: als die speler er al stond van de vorige ronde, dus zich deze ronde nog niet heeft verplaatst, hoeft dit kristalletje niet betaald te worden. Het kan ook zijn dat je in hetzelfde vak blijft staan.

Bij het verplaatsen op de tijdlijn zijn er twee opties: ofwel beland de speler op een vakje naast één van de afgebeelde jaartallen (1984, 3961, 6257, 8053) ofwel ertussen. Als de speler tussen twee jaartallen eindigt, kan hij kiezen om de schat waar hij naast staat, te nemen. Indien hij die niet wil, kan hij ervoor kiezen om de schat op de aflegstapel te plaatsen, en de bovenste kaart van de trekstapel te nemen. Hierdoor verliest hij een tijdskristal. De speler kan dit zo dikwijls doen als hij tijdkristallen heeft. Als de speler eindigt op een vak in de toekomst, krijgt die twee tijdlijnkristallen en mag hij één kaart van de tijdlijn vervangen door de eerste kaart van de trekstapel. Eindigt de speler op een jaartal, dan krijgt hij beide aangrenzende schatten. Opgelet, die speler mag wel geen enkele schat weigeren. Als de speler eindigt op het heden, dan krijgt hij zowel de schat, als de twee tijdlijnkristallen en mag die nog een kaart naar keuze vervangen door de bovenste kaart van de trekstapel. Hij mag ook eerst de kaart vervangen, en dan de andere schat opeisen (onder het vak 8053). De open velden worden opnieuw aangevuld, in chronologisch stijgende lijn.

Als er één of twee kaarten gekozen zijn, worden deze op het spelersbord geplaatst. Elke bord is uniek en heeft hier en daar andere beeltenissen. Op elk bord staan twee vakjes waar slechts één specifieke schat (schoonheid / plant / dier / mineraal / kennis) op kan liggen en heeft drie vakjes waar het symbool van een tijdkristal op staat. Op de twee vakjes moet er een schat liggen van de desbetreffende soort en als je een schat legt op één van de kristalvakjes, ontvang je er ook eentje.

Bij elke beurt kan een speler naast de schatten uit het verleden ook prestatiekaarten claimen. Hij moet dan aan een specifieke voorwaarde hebben voldaan en deze leveren hem overwinningspunten op. Hier kan je er per beurt ook maar eentje van nemen.

Op die manier komen alle spelers aan de beurt. Heeft er een speler tien kaarten/schatten, dan eindigt het spel en worden de punten geteld. De verschillende type kaarten scoren elk op hun manier punten.

Veelal, behalve de planten, scoor je punten door 'verzamelingen' te maken. Deze kaarten worden dan orthogonaal naast elkaar geplaatst - onder, boven, links, rechts. Hoe deze punten worden gescoord vind je in het regelboek en gaan we hier niet uit de doeken doen. Hou er wel rekening mee dat niet enkel deze schatten punten scoren, maar ook met je prestatiekaarten en overgebleven tijdkristallen.

Materialen

De materialen van dit spel zijn super. Je krijgt een stevig spelersbord (wat spelersfiche wordt genoemd in het regelboek) en een stevige voorstelling van de tijdlijn, met zeer aanlokkelijke artwork. De schatten uit het verleden zijn geen generische kaartjes, maar elke 'dierkaart' of 'plantenkaart' en dergelijke hebben hun eigen afbeelding en art. Je krijgt met dit spel ook een stapel gekleurde D10 dobbelstenen en plastic tijdkristallen. De sfeer wordt met de materialen mooi neergezet en doet zin krijgen om te spelen.

Conclusie

Als we naar de kern van het spel gaan, dan is Time Collectors een spelletje waar je sets van kaarten moet verzamelen en op een specifieke manier plaatsen op je spelersbord. Het wordt recht evenredig leuker met het aantal spelers dat je dit spelletje speelt. De beurten zijn zeer vlot en snel. Met minder spelers kan je gemakkelijk je plannetje volgen. Hoe meer spelers er zijn, hoe meer spaken er in wielen komen en hoe meer je je tactiek moet aanpassen, wat ondergetekende wel leuker vindt. Time Collectors is an sich zeker geen moeilijk of zwaar spel, maar kan wel een mooie instap betekenen voor toekomstige eurogamers.

Overzicht

SpeelduurVolgens de doos 30 minuten, maar wij ervoeren eerder 10-20 minuten
Aantal SpelersTwee tot vier, volgens ons meer plezier met drie en vier
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk - medium
Voor wie?Voor zowel ervaren eurogamers die even wat lichter willen spelen, als minder ervaren spelers die de opstap tot de zwaardere in dit genre willen maken


Wij danken Geronimo Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar. 

388 views
Genre: Dice , Travel , Science Fiction , Collectible Components
Publishers: Lubee Edition
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.