Doel van het spel
Ofwel moet je als boosaardige alien het astronautenteam omleggen, ofwel zal je als lid van het team de alien moeten vernietigen.In de Free For All modus moet je alle anderen vernietigen of het meeste leven hebben op het einde van het spelletje.
Setup
Eerst en vooral wordt de slechterik uit jouw gezelschap gekozen. Die krijgt dan de 'alien' - zwarte - kaarten. De overige spelers kiezen tussen de andere beschikbare kleuren - rood, geel, groen en blauw. Elk personage heeft ook een speciale vaardigheid. De alien kan vier voorwerpen dragen, de gele speler kan items tussen astronauten verwisselen, de groene speler kan ervoor kiezen om twee wapens te dragen - in plaats van één wapen en één verdedigingskaart -, de blauwe speler mag dan weer twee verdedigingskaarten dragen en de rode speler mag een zojuist uitgerust wapen onmiddellijk gebruiken.Eens iedereen zijn personage gekozen heeft zal je in de tabel van het regelboek moeten kijken om te zien hoeveel leven iedereen heeft, en in het geval van de alien, hoeveel extra 'hartjes'. Je legt de levenskaarten met de hoogste waarde bovenaan en met de laagste onderaan. De onderste kaart is dus altijd degene met waarde '1'. Elke keer als je een leven zou verliezen, leg je gewoon de bovenste kaart van de stapel weg. De overgebleven voorwerpkaarten (want de hartjes van de alien worden ook beschouwd als voorwerpen) worden in stapels in het midden gelegd.
De zonekaarten worden geschud en ook in het midden gelegd. Iedere speler trekt vijf zonekaarten en daarna kan het spelletje van start gaan.
Spelverloop
De astronauten starten steeds het spel, na de eerste 'ronde' zijn de beurten dan afwisselend tussen astro's en alien. De beurt van de alien is identiek aan die van de astronauten, echter mag die er meer doen.Tijdens een beurt zal je eerst een zonekaart uit je hand spelen, die leg je boven je personagekaart. Hiermee zal je je eigenlijk verplaatsen. Je huidige locatie staat linksboven. Bij sommige kaarten staat er rechtsboven een voorwerp met een locatie.
Eens de locatie geweten is, kan je kiezen uit drie acties:
- Zapp'em: je zapt een tegenstander. Die moet dan op één van de roze ingekleurde vakjes staan van je locatiekaart, die zich net boven, onder, links of rechts naast jouw locatie bevinden. Je staat er met andere woorden gewoonweg naast. De speler die gezapt is, verliest één leven en legt de bovenste kaart af, tenzij die een verdedigingskaart kan spelen uiteraard.
- Als er een voorwerp op je locatiekaart staat, dan kan je een voorwerp nemen. Als je zo'n kaart speelt, mag je dat voorwerp - eerst zoeken en dan - nemen en dan links (als het een wapen is) of rechts (als het een verdedigingskaart is) van jouw personagekaart. Let op, sommige personages kunnen meerdere wapens of verdedigingen plaatsen. Als een andere speler dat voorwerp - met die locatie - al heeft, dan kan je het niet nemen.
- Wanneer je een voorwerp hebt, dan kan je dit ook gebruiken. Daarna leg je het gebruikte voorwerp terug op de desbetreffende stapel.
Na je actie vul je je hand weer aan tot vijf zonekaarten.
Na de beurt van de astronauten, is het de beurt aan de alien. Die heeft evenveel beurten als het aantal actieve astronauten. Zijn er bijvoorbeeld vier, dan heeft die vier beurten. Als er dan een astro zou uitgeschakeld worden, dan heeft die er nog maar drie.
Als de alien het eerst wordt verslagen, dan winnen de astronauten. Worden alle astronauten verslagen of zijn alle zonekaarten gespeeld, dan wint de alien.
Voorwerpkaarten
In het spelletje zijn een handvol verschillende soorten voorwerpkaarten.- Power Blaster: je kan tot twee vakjes ver orthogonaal schieten;
- Proton Blaster: je kan tot twee vakjes diagonaal schieten;
- EMP Blaster: je knalt iedereen in een groot gebied neer, iedereen behalve jij verliest een leven;
- Hartje: een extra leven, let op: die worden eerst afgelegd, alvorens de personagekaarten;
- Schild: kan een Zapp tegenhouden;
- Night Vision: je neemt de zonekaarten van een tegenstander en bekijkt die, en je wisselt één kaart met een zonekaart van jouw hand.
Free For All
Naast op zoek te gaan naar de alien kan je ook voor een modus kiezen waarbij het ieder voor zich is. Iedereen start dan met vier levens, zonder de speciale vaardigheden - zoals het dragen van twee wapens en dergelijke. De speler die als laatste overeind staat, of die het meeste leven over heeft als alle zonekaarten gespeeld zijn, wint het spel.Materialen
Eén van de eerste dingen die je ziet als je het doosje opent is een kaartje waarop staat dat het spelletje vervaardigd is met ecologische materialen en processen, en dat kunnen we uiteraard alleen maar aanmoedigen. Verder bestaan de kaarten uit een standaardgrootte en standaardkwaliteit. We kunnen het spelletje jammer genoeg niet sleeven, of het zou niet passen in het doosje, maar dat is natuurlijk in strijd met ecologische gegeven.Conclusie
Toegegeven, Zapp'em! kan in het begin mensen afschrikken door de abstracte aard van het spel. Er zijn geen pionnen, er is geen speelbord, en toch verander je van locatie, raap je voorwerpen op en zal je je tegenstander(s) aanvallen. Eens je echter begint aan het spel zal je merken dat er niets moeilijk aan is. Zapp'em! is ook vrij uniek qua gameplay, het is niet het zoveelste spelletje dat gebruik maakt van gameplay-elementen die je ergens anders al gezien hebt. Eens je door hebt hoe het werkt, duurt het spelletje ongeveer een kwartier, wat het ideaal maakt voor tussendoor tijdens de lunchpauze of als korte filler op een spelavond.Overzicht
Speelduur | 15-30 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vijf, in elke spelmodus is het leuker met meer spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | De vermelding op het doosje is 10+ en dat klopt wegens het abstracte karakter |
Wij danken Bad Rule Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.