Doel van het spel
Door zoveel mogelijk runen te vervaardigen kan je munten verzamelen en eventueel aan de Jarls eisen voldoen om zo grondstoffen en punten te krijgen. Alle verzamelde munten en grondstoffen zijn op het einde van het spel punten waard en de speler met de meeste punten wint het spel.
Setup
Elke speler kiest een spelersfiche en neemt de 12 kristallen in dezelfde kleur. De hal van de Jarl wordt voorgesteld door de binnenkant van de doos. Hier plaatsen we de munten, per afgebeeld symbool en de eventuele beloningen die we kunnen behalen tijdens het spel. De bovenste drie beloningen worden op desbetreffende velden. De spelerfiches worden op de plaats '0' gelegd op het scorespoor.
Om het spelbord samen te stellen - er zijn slechts vier van de zes delen nodig - worden er vier dobbelstenen gerold. We nemen de borden die overeenkomen met de geworpen symbolen en in het geval van een dubbele wordt er één opnieuw gerold. Je kan de borden ook ad random nemen om het speelveld samen te stellen. Je moet ervoor zorgen dat het centrale (bruine) bord met de pijlen naar beneden ligt. Er wordt gekeken of er op het speelveld in de vier hoeken een zwarte dobbelsteen afgebeeld staat. Dit is niet steeds het geval, maar als het zo is, wordt één zwarte dobbelsteen per speler apart gelegd. Indien dit niet het geval is, mogen zij terug in de doos. Een startspeler wordt gekozen en die krijgt de startfiche. Deze blijft bij hem gedurende het volledige spel.
Spelverloop
Een beurt volgt altijd hetzelfde stramien. Eerst en vooral zal de actieve speler de zes witte dobbelstenen rollen. Hierna moet hij kijken op het spelbord om te zien of hij eventuele runen kan samenstellen. Wanneer de dobbelstenen gerold zijn heeft de speler twee 'acties' die optioneel zijn. Hij mag beide acties uitvoeren, maar deze moeten in een specifieke volgorde gebeuren:
- Vooraleer de speler een rune tracht te maken, kan hij de hulp inroepen van één van de vier hulpgebieden - de uitleg van al de beschikbare gebieden staat in het regelboek. Hiervoor moet hij één (en soms twee) kristallen betalen. Opgelet: elke speler mag maar één hulpgebied activeren per beurt, en mag elk gebied maar één keer activeren per spel. Het kan zijn dat een bepaalde hulpactie ook bepaalde regels breekt wat betreft het opnieuw rollen of kunnen kerven van een rune.
- De speler kan ook een kristal leggen in het midden van het bord. De dobbelstenen die hij niet heeft gebruikt mag hij dan opnieuw rollen, of hij mag één dobbelsteen een specifieke waarde geven. Deze actie mag ook slechts eenmaal gebeuren per beurt.
Wanneer de eventuele hulp is ingeschakeld, kan de speler een rune kerven. Hij legt dan één kristal in één van de nog vrije gaten van de gekerfde rune. Wanneer er geen vrije gaten meer zijn, kan de rune ook niet gemaakt worden - tenzij er een bepaalde hulpactie geactiveerd is in de vorige stap. De reeds gebruikte dobbelstenen worden in het midden van het bord gelegd.
Elke speler moet minstens één kristal gebruikt hebben tijdens zijn of haar beurt.
Wanneer een rune gekerfd is, neem je de daarbij horende beloning. Een bronzen steen geeft recht op een bronzen, munt, een zilveren steen op een zilveren munt en een gouden steen op een gouden munt. Je mag zelf kiezen welke munt, dus met welk symbool, je ontvangt. Wanneer je de munten ontvangt, mag je niet naar de achterkant kijken!
Eens je munten ontvangt, of runestenen hebt gemaakt, kom je in aanmerking om één van de beloningen van de Jarl te ontvangen. Hiervoor moet je kijken naar de fiche die er ligt. Soms heb je hiervoor een combinatie nodig van een type munten, soms van een type symbolen - die op de munten staan - en soms hangt het af van de locatie waar je kristallen hebt geplaatst. De eerste twee voorwaarden spreken voor zich, en de derde omtrent de locatie wordt mooi uitgelegd in het regelboek.
Wanneer je zo'n beloning neemt, neem je de fiche en plaats je de eventueel gebruikte munten daar gedekt op. Het is mogelijk om meerdere beloningen in één beurt te nemen. Je plaatst daarbij ook je spelerfiche verder op het scorespoor, overeenkomstig met het aantal verkregen punten (2, 3 of 4). Wanneer de beurt van de actieve speler gedaan is, worden de beloningen verschoven volgens de richting van de pijl. Daarna worden de lege velden opgevuld door de trekstapel. Daarna is het de beurt aan de speler links.
Wanneer een speler zijn kristallen allemaal gebruikt zijn, wordt het eindspel ingezet. Iedereen tot aan de startspeler komt nog aan de beurt, op die manier heeft iedereen eenzelfde aantal beurten. Dan is het tijd om punten te tellen, en die worden dan samengeteld met de punten waar je scorefiche reeds stond:
- Eén punt per overgebleven kristal;
- De punten op de achterkant van de munten wordt opgeteld;
- Drie punten per set van verschillende beloningen (1 x goederen, magie en lof)
- Twee punten als je de meeste goederen hebt (je moet minstens twee van dit type beloningen hebben).
- Twee punten als je de meeste magie hebt (je moet minstens twee van dit type beloningen hebben).
- Twee punten als je de meeste lof hebt (je moet minstens twee van dit type beloningen hebben).
De speler met de meeste punten, die wint het spel. In het geval van een gelijkstand wint de speler met de meeste beloningen. Indien nog steeds een gelijkstand, wint de speler met de meeste gouden munten. Indien nog, de zilveren, daarna de bronzen. Indien nog gelijkstand, dan wint degene met de minste energiekristallen.
Materialen
Runir maakt gebruik van het deksel van de doos met magnetische sluiter. De vele fiches zijn van degelijk karton, alsook de spelborden. Verder zien we plastic kristallen, die gewoon doen wat ze moeten doen, en tien dobbelstenen. De algemene artwork is sfeervol en heeft duidelijke velden om de fiches op te plaatsen. Na één keer spelen weet je goed waar alle spelelementen moeten komen.
Conclusie
Runir is een snel dobbelspelletje waar je sets moet verzamelen, waardoor je de juiste rune kan maken, hopelijk in combinatie met één van de beloningen uit de Jarls hal. Er hangt niet alleen een portie geluk vanaf, maar ook hoe je met eventuele tegenslag omgaat. Het is niet zo als je geen geluk hebt met de worpen, dat het spelletje voor jou per se gedaan is. Als je er in slaagt om de juiste combo's te maken, en je kristallen efficiënt in te zetten, dan loert de overwinning. Hopelijk pakken jouw tegenstanders niet eerst die felbegeerde beloning!
Overzicht
Speelduur | Twintig minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vier, voor ons lijken twee of drie spelers het beste vanwege de downtime |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Op het doosje staat +10, maar volgens ons kan het wel jonger |
Wij danken Gamia Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.