Doel van het spel
Correct onthouden wat voor je ligt en te weten komen wanneer een speler je een cadeau geeft, waarvan hij zegt dat het iets anders is. Wie aan het einde de minste minpunten heeft, wint het spel!
Setup
De kaarten worden geschud en elke speler krijgt een open kaart voor hem/haar. De overige kaarten komen open in het midden te liggen. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De eerste speler neemt de bovenste kaart van de middelste stapel - de cadeauwinkel - en laat hem aan de andere spelers zien. De kaart wordt omgedraaid en hierop kan je zien of je hem naar links, of naar rechts moet doorschuiven. Tijdens het doorschuiven zegt de eerste speler dan: "Dit is een xxx (voorwerp dat op de kaart staat)." De speler die de kaart ontvangt, kan twee dingen doen: hij pakt het cadeau of hij wijst het af.
Wanneer hij het cadeau pakt houdt die de nieuwe kaart en plaatst die de kaart gedekt boven zijn cadeau. Eens een kaart is omgedraaid, waarbij je de richting kan zien, mag die niet meer omgedraaid worden. Je mag dus de voorkant niet meer bekijken. Het is nu de beurt aan de speler die twee cadeaus voor hem heeft liggen om zijn oude kaart door te geven. Die kaart wordt omgedraaid en de richting van het doorschuiven wordt aangegeven. Bij het doorschuiven wordt opnieuw gezegd wat dit voorwerp zou kunnen zijn. De speler die de kaart ontvangt geeft opnieuw zijn oude cadeau door en het spel gaat zo door tot wanneer het cadeau wordt afgewezen. De kaart wordt dan omgedraaid. Ofwel staat het genoemde voorwerp op de kaart en krijgt de speler die het cadeau afwijst deze kaart - die dan meetelt als minpunt - ofwel staat het genoemde voorwerp niet op de kaart en krijgt de speler die het cadeau gegeven heeft de kaart - die dan ook meetelt als minpunt.
Wie het minpunt ontvangen heeft neemt een nieuwe kaart uit de trekstapel, laat hem aan iedereen zien en geeft hem door aan de correcte speler terwijl die zegt wat er op staat. Zo gaat het spelletje door tot wanneer er iemand drie minpunten heeft. De speler met de minste minpunten wint het spel.
Je kan het spel ook met twee spelen: dan beginnen de spelers elk met twee cadeaukaarten, in plaats van één.
Speciale kaarten
Je schudt de speciale kaarten tussen de gewone kaarten. Het enige verschil met deze speciale kaarten is dat op de achterkant de pijlen naar verschillende richtingen wijzen. Als je zo'n cadeaukaart moet doorgeven, mag je kiezen aan wie je ze weggeeft. Je mag ze niet aan jezelf geven!
Materialen
De materialen bestaan uit 110 kaarten - waarvan 30 speciale kaarten - van standaardgrootte met standaardkwaliteit.
Conclusie
Bij dit partyspel is het de bedoeling om zo lang mogelijk de locatie van de cadeaus te onthouden. Dit zal uiteraard niet oneindig lang duren en dan is het de bedoeling om verwarring te scheppen. Je kan bluffen, en doen alsof je wel weet wat er op de kaart staat, en zo doorgeven, of je kan ook net het omgekeerde doen. Of de speler aan wie je de kaart doorgeeft je gelooft of niet, dat is een andere zaak. Door de toevoeging van de speciale kaarten is er nog een extra onvoorspelbaar element toegevoegd, tegenover de vorige editie van het spel.
Al bij al is het een leuke partygame, al hebben wij, omwille van een jongere speler, steeds nieuwe voorwerpen genomen wanneer er een minpunt genomen moest worden, zodat alle cadeaus weer even zichtbaar werden.
Overzicht
Speelduur | Tien minuutjes |
Aantal Spelers | Drie tot acht |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk aan te leren |
Voor wie? | Op het doosje staat 8+, maar met enige huisregels kan het ook jonger |
Wij danken Ravensburger voor het ontvangen van een reviewexemplaar.