Doel van het spel
Je wint het spel als je een bepaald aantal punten hebt gewonnen, of als je in een ronde 4 zeemeerminnen kan verzamelen.
Setup
De player aids en de kleurenoverzichten worden apart gehouden. De overige kaarten worden geschud en vormen een gedekte trekstapel die we in het midden van de tafel plaatsen. Er worden twee kaarten getrokken en open gelegd, deze vormen twee aflegstapels. Een eerste speler wordt gekozen. Daarna gaat het spel verder in wijzerzin.
Spelverloop
Een beurt verloopt in drie fasen die steeds op dezelfde manier moeten doorlopen worden.
Allereerst moet je ofwel de bovenste kaart nemen van een aflegstapel, of je trekt twee kaarten van de trekstapel en plaatst er één terug op een aflegstapel. Mocht er een aflegstapel leeg zijn, dan moet daar die kaart op komen.
Daarna mag je actiekaarten spelen - dus niet verplicht. Die speel je in paren: van krabben, boten en vissen moet je er twee hebben en een haai moet je samen met een zwemmer spelen. Het effect van die kaarten wordt daarna uitgevoerd - zie regelboek Deze paren leveren op het einde van de ronde ook één punt op.
De derde fase is stoppen en wedden. Als je minstens zeven punten hebt (handkaarten + gespeelde kaarten) mag je nu 'stop' of 'laatste kans' roepen. Roep je stop, dan stopt de ronde onmiddellijk, worden de handkaarten open gelegd en worden de punten geteld. Kies je voor 'laatste kans', dan wil je wedden dat je de meeste punten hebt. Je kaarten worden dan open op tafel gelegd en de andere spelers krijgen dan nog één beurt. Daarna leggen ook zij hun handkaarten open. Heb jij dan de meeste punten, dan krijg je een bonus, indien niet kost dit je punten.
Mocht de trekstapel leeg zijn, en niemand kan de ronde beëindigen, dan wordt die beëindigd en krijgt niemand punten.
Daarna worden de punten van de ronde opgeteld: één punt per paar actiekaarten, punten van de verzamelkaarten en bonuskaarten. Een zeemeermin geeft je één punt per kaart waarvan je er de meeste hebt. Heb je een tweede zeemeermin, dan kijk je ook naar de kleur waarvan je er daaropvolgend de meeste van hebt, enzovoort. Tel deze punten op bij de punten van de vorige ronde.
Heb je 'laatste kans' gezegd, dan wordt er gekeken of je de weddenschap hebt behaald. Bij een gelijkspel win je ook de weddenschap. Als je wint, verliezen alle andere spelers hun punten. Dan ontvangt elke speler een aantal punten gelijk aan het aantal kaarten waarvan zij er de meeste van hebben. Als je verliest, dan raak jij al je punten kwijt. Als troost krijg je één punt per kaart van de kleur waarvan je er de meeste hebt.
Dan gaan we over naar de volgende ronde tenzij iemand het behaalde aantal punten heeft. Speel je met twee, dan moet een speler 40 punten behaald hebben, speel je met drie, dan zijn dit er 35 en met vier zijn dit er 30. Mocht een speler vier zeemeerminnen verzameld hebben, dan wint die direct het spel. Bij een gelijkstand wint de speler die de laatste ronde de meeste punten heeft verzameld.
Extra Pepper
Deze uitbreiding voegt een nieuw spelelement toe: het spelen met effectkaarten.
Tijdens de setup worden de effectkaarten geschud. Elke ronde wordt er een nieuwe effectkaart getrokken. Dit effect is geldig voor alle spelers.
Op het einde van de ronde, na de puntentelling wordt gekeken wie de effectkaart krijgt. Dit is de speler met de hoogste tussenstand, ofwel de speler met de laagste tussenstand. Je kan linksonderaan zien welke speler de effectkaart krijgt. Deze speler legt de effectkaart voor zich.
Als een speler al een effectkaart zou liggen hebben, dan moet deze speler kiezen welke effectkaart hij houdt. Het effect van die kaart is geldig, enkel voor die speler.
Elke ronde wordt bepaald wie de hoogste en laagste tussenstand heeft. Als een speler een effectkaart heeft, en hij voldoet niet meer aan dat criterium, dan wordt de effectkaart terug in de doos gelegd.
Materialen
Zowel Sea Salt & Paper als de uitbreiding Extra Pepper bestaan uitsluitend uit kaarten, maar die zijn stuk voor stuk prachtig vormgegeven. Het artwork is bijzonder origineel: alle illustraties zijn gebaseerd op kleurrijke origami in een maritiem thema. De iconografie is helder en intuïtief, en er is bovendien rekening gehouden met kleurenblindheid, wat de toegankelijkheid verhoogt.
Alle kaarten - inclusief die uit de uitbreiding - kan je kwijt in een compact doosje dat letterlijk in je broekzak past. Daardoor neem je het spel overal moeiteloos mee naartoe.
Conclusie / Onze Mening
Sea Salt & Paper is voor ons een compact, snel en verrassend tactisch kaartspel dat je in geen tijd kan uitleggen maar dat toch veel meer diepgang biedt dan je op basis van het formaat zou verwachten. Elke beurt draait om keuzes: welke kaarten neem je, welke durf je op de aflegstapel te laten liggen en wanneer waag je het om te stoppen of ‘laatste kans’ te roepen? Dat voortdurend afwegen zorgt voor spanning tot de laatste kaart.
Daarnaast speelt het spel heerlijk vlot weg, waardoor het ideaal is als filler tussen zwaardere spellen of als een korte afsluiter na een drukke dag. De toon is luchtig, maar je merkt al snel dat tactiek en timing het verschil maken.
Extra Pepper voegt, zoals je wel kan opmaken, enkele nieuwe gepeperde regels toe. Het gebruik van de effectkaarten zorgt ervoor dat elk spelletje weer anders, en het gebruik an sich is niet bijster moeilijk. Wie een effectkaart bezit, heeft doorgaans een klein voordeel of nadeel, maar het is nooit zeker dat je ze houdt en precies dat maakt het geheel leuk en dynamisch.
Voor ons verhoogt Extra Pepper vooral de herspeelbaarheid zonder het spel zwaarder te maken. Speel je Sea Salt & Paper graag en vaak, dan is deze uitbreiding absoluut een aanrader.
Overzicht
| Speelduur | 30 - 45 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 4 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Gam'inBiz, Hidden Gem Agency voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.