Doel van het spel
De eerste speler zijn die acht punten behaald.
Setup
De stukken van het bord worden in elkaar gezet. De zes locatiekaarten worden op het bord gelegd, met een zijde die je zelf kiest naar boven. De actiekaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Hiervan worden er zes kaarten open gelegd.
De 'Iconische Sims'-kaarten worden geschud en er worden er twee open gelegd. De resterende kaarten dienen als trekstapel. De aspiratiekaarten - of doelkaarten - worden geschud en vormen een trekstapel. De interactiedobbelsteen wordt in de buurt gelegd.
Elke speler neemt een behoeftentracker, een spelershulp en het Plumbob-poppetje in diezelfde kleur. Alle behoeften worden op groen gezet. Elke speler trekt twee aspiratiekaarten en twee huiskaarten en houdt er één van elk. De huiskaart wordt tegen een zijde van het speelgebied geplaatst, met de aspiratiekaart op het overeenkomstige veld. De aspiratiekaarten die niet gekozen zijn vormen een aflegstapel. Het poppetje wordt ook op het huis gezet en de tracker onder de huiskaart.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Tijdens de beurt kan de actieve speler naar huis gaan of reizen. Als de speler naar huis gaat:
- verhoogt die twee behoeften (van rood naar groen);
- trekt die twee aspiratiekaarten en gooit er één weg (de nieuwe of de oude).
Als een speler reist:
- verplaatst die zijn poppetje naar die locatie;
- verlaagt hij zijn behoefte in overeenstemming met de locatie;
- neemt een actiekaart uit het aanbod waarbij minstens één icoontje hetzelfde is als de locatie. Sommige actiekaarten hebben een extra actie en/of verhogen een behoefte;
- als een icoon van de actiekaart overeenstemt met een 'Iconische Sim', wordt die daarmee bevriend en komt die in het spelersgebied te liggen;
- communiceert die eventueel met andere spelers door de dobbelsteen te gooien. De andere speler moet ook met de dobbelsteen gooien. Als het resultaat '+' is verhoogt de speler één van zijn behoeften. Indien '-' moet die er één verlagen en als het handsymbool getoond wordt, neemt de speler een willekeurige actiekaart van de tegenspeler.
Daarna wordt bekeken of er aspiraties zijn voltooit. Als dat het geval is, wordt de kaart onder de huistegel verschoven en wordt er een nieuwe aspiratiekaart getrokken. Elke voltooide aspiratie telt voor drie punten en elke 'Iconische Sim' telt voor één punt. Je wint het spel als je op het einde van jouw beurt acht punten hebt.
Materialen
The Sims: Het Bordspel bevat een thematisch speelbord dat uit drie delen bestaat en dat je tegen elkaar legt. De huiskaarten zijn gemaakt van stevig papier, net als de actie- en aspiratiekaarten. De iconische kaarten zijn iets smaller dan het standaardformaat, wat ze een eigen uitstraling geeft.
Alle kaarten zijn voorzien van afbeeldingen uit het videospel The Sims, wat zorgt voor een sterk nostalgisch gevoel bij spelers die het spel vaak hebben gespeeld. De behoeftentracker is bovendien erg geslaagd vormgegeven, met leuke schuifknopjes om de verschillende behoeften bij te houden. De dobbelsteen is van plastic en uitgevoerd in de typische The Sims-kleur, net als de herkenbare Plumbob-poppetjes elk in hun spelerskleur.
Conclusie / Onze Mening
The Sims: Het Bordspel slaagt er goed in om de sfeer van het bekende videospel naar de tafel te brengen. Het beheren van behoeften, het reizen tussen locaties en het voltooien van aspiraties voelen herkenbaar aan voor fans van de franchise. Vooral de behoeftentracker en de Plumbob-poppetjes dragen sterk bij aan die beleving.
Het spelmechanisme is toegankelijk en eenvoudig te begrijpen, waardoor het geschikt is voor een breed publiek en zeker voor spelers die vooral op zoek zijn naar een thematische ervaring. De keuzes tijdens je beurt zijn beperkt, maar duidelijk: ga je naar huis om te herstellen en nieuwe aspiraties te zoeken, of reis je om acties uit te voeren en punten te verzamelen? De interactie met andere spelers via de dobbelsteen zorgt voor onverwachte momenten.
The Sims: Het Bordspel is een aanrader voor fans van het videospel en voor gezinnen of casual spelers die houden van lichte spellen met een sterk, herkenbaar thema en een flinke dosis nostalgie!
Overzicht
| Speelduur | 15 - 25 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 5 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 10 jaar; al kan het volgens ons al vanaf 8 jaar |
Wij danken voor Goliath het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.