Doel van het spel
Door je correcte aantal slagen per ronde te voorspellen krijg je punten. Wie op het einde van het spel de meeste punten heeft, wint.
Setup
Als je het spel voor de eerste keer speelt, speel je de standaardversie en haal je uit het deck de blanco kaarten, de buitkaarten, de witte walvis en de kraken.
Iedere speler krijgt twee overzichtskaarten en twee biedkaarten (0-4 en 5-9). Schud de stapel resterende kaarten en een eerste speler/deler wordt gekozen.
Spelverloop
Het spel wordt gespeeld over tien ronden. De deler geeft elke speler een kaart gelijk aan de hoeveelste ronde. In de eerste ronde krijgt iedere speler dus één kaart, in de tweede krijgt elke speler er twee, enzoovoort. Op het einde van de ronde worden opnieuw alle kaarten geschud zodat ze opnieuw één stapel vormen.
Nadat iedere speler zijn kaart(en) heeft ontvangen, gaan we over naar de biedfase. Elke speler gebruikt hiervoor zijn biedkaarten - de achterzijde van de ene dekt de andere gedeeltelijk af zodat het bod zichtbaar is. Wanneer iedereen klaar is, worden de biedingen getoond en genoteerd op het scoreblaadje.
Na de biedfase gaan we over tot het eigenlijk spel. De eerste speler komt uit, en het spel wordt in wijzerzin gespeeld. Wie de slag neemt, is de volgende slag aan de beurt om uit te komen. Wanneer dezelfde kleur wordt gespeeld, wint de kaart met de hoogste numerieke waarde. Wanneer je een kleur kan volgen, moet je die ook volgen! Speel je een andere kleur dan degene die uitgekomen is, en het is niet zwart, dan verlies je sowieso de slag. De zwarte kleur is troef in dit spel, en zo kan je slagen kopen. De piratenkaarten gaan boven troef en de Skull King gaat boven de piratenkaarten. Enkel de zeemeermin is in staat de Skull King te verleiden en wint van de Skull King. Een zeemeermin alleen verliest van piraten. Als er in een beurt een piraat, zeemeermin en Skull King worden gespeeld, wint de zeemeermin. Zo gaat het spelletje door tot wanneer alle kaarten gespeeld zijn. Dan gaan we over tot het tellen van de punten.
Wie een bod heeft gedaan strikt hoger dan nul slagen, en die heeft dat correct voorspelt, ontvangt 20 punten voor elke slag. Wie er naast zit krijgt 10 minpunten voor elke slag dat hij naast het bod zit. Je kan ook nul slagen bieden, en die correct is, ontvangt 10 punten per uitgedeelde kaart in het begin van de ronde - of 10 punten maal de huidige ronde. Wie nul slagen heeft voorspelt, maar niet correct is, verliest evenveel punten. Daarbij worden nog de eventuele bonuspunten bijgeteld. Die krijg je ook enkel wanneer het bod correct is. Je kan bonussen krijgen door de '14'-kaarten of door de karakterkaarten.
Wie links zit van de startspeler wordt de volgende startspeler. Wie op het einde van het spel, normaal tien ronden, de meeste punten heeft, die wint het spel.
Soorten Kaarten
Er zijn vier kleuren waarvan de zwarte kleur troef is. De '14'-kaarten brengen ook nog bonussen met zich mee - +10 of +20. Naast deze kleurkaarten zijn er ook nog vijf ontsnappingskaarten. Deze speel je wanneer je een slag wil verliezen. Deze gaat onder elke andere kaart. Als er in een beurt allemaal ontsnappingskaarten worden gespeeld, krijgt de eerste speler die slag.
Naast de piratenkaarten heb je ook nog Tigress. Deze kaart kan je spelen als piratenkaart, of als ontsnappingskaart.
Als je het spel al enkele malen hebt gespeeld, kan je de speciale kaarten ook nog aan het spel toevoegen.
- De krakenkaart zorgt ervoor dat niemand de gespeelde slag wint. Die gaat dan gewoon opzij.
- De witte walvis zorgt ervoor dat de kleurkaarten hun kleur verliezen, en dan wordt enkel gekeken naar de numerieke waarde van de kaarten. Wanneer er speciale kaarten - piratenkaarten en dergelijke - gespeeld zijn, wordt de slag gewoon afgelegd, zoals bij de kraken, en kom de speler die de witte walvis gespeeld heeft uit.
- Bij een buitkaart wordt een alliantie aangegaan tussen de speler die de buitkaart speelt en degene die de slag opneemt. Als beide correct geboden hebben, krijgen ze nog 20 punten extra.
Materialen
De gebruikte materialen zijn een aantal kaarten, met zeer leuke, thematische artwork, van standaardgrootte en standaardkwaliteit.
Conclusie
Wie graag klassieke kaartspelletjes zoals Manillen of Kleurwiezen speelt, kan moeilijk mis met deze Skull King. Deze is een soort uitbreiding, of herwerking van het eerder uitgebracht piratenbridge. Een slagenspel is steeds leuk voor even tussendoor, of voor een luchtige spelavond.
Overzicht
Speelduur | Een kwartiertje |
Aantal Spelers | 2-8 |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | De vermelding is +8, en dat is correct |
Wij danken Ravensburger voor het ontvangen van een reviewexemplaar.