Doel van het spel
Het vliegtuig veilig op de grond brengen door het landingsgestel en de kleppen open te zetten, voldoende afgeremd en de as horizontaal gebracht te hebben.Setup
Het dashboard wordt tussen beide spelers gelegd. Je zit het best naast elkaar, al lukt het ook wel als je tegenover elkaar zit. Het is handig als de blauwe speler (piloot) links zit van het dashboard en de oranje speler (copiloot) rechts ervan. Alle schakelaars moeten de groene lichten bedekken en de pijl van de vliegtuigas moet wijzen naar de zwarte driehoek op het dashboard.De blauwe en oranje aerodynamicastenen worden op de daartoe bestemde plaatsen gelegd. Voor de remsteen (rood) geldt hetzelfde.
De piloot neemt de blauwe dobbelstenen, de copiloot de oranje. Het gekozen aanvliegspoor wordt in de linkse opening bovenaan geplaatst. Dit aanvliegspoor geeft de moeilijkheidsgraad aan (groen/geel/rood/zwart). Leg op elke plek waar een vliegtuigje op staat, dat aantal vliegtuigfiches.
Het hoogtespoor wordt op 6000 gelegd in de rechtse opening bovenaan het bord. Let op dat je de correcte zijde gebruikt (groen/geel of rood/zwart). De fiches die het opnieuw rollen voorstellen worden geplaatst op de daarvoor bestemde plekken op dit hoogtespoor.
De koffiefiches worden naast het bord geplaatst. Elke speler neemt zijn scherm.
Spelverloop
Vooraleer de dobbelstenen geworpen worden is er een eerste fase waarbij men overlegt wat het plan van aanpak is. Gaan we vol gas vliegen, of eerder niet? Gaan we ervoor zorgen dat de vliegtuigen eerst uit het spel gaan of leggen we de focus op het openen van kleppen of het landingsgestel? Men mag het wel niet hebben over dobbelsteenwaarden of termen zoals 'hoogste' of 'laagste' - wat in de praktijk al eens durft mislukken. Ligt er een 'opnieuw gooien' fiche op het eerste veld van het hoogtespoor, leg dit dan links in de daartoe bestemde plaats. Elke speler mag ten allen tijde gebruikmaken van deze fiche waarbij die ook mag beslissen hoeveel dobbelstenen hij opnieuw rolt. De andere speler mag ook gebruikmaken van deze beslissing en ook een zelf gekozen aantal dobbelstenen opnieuw rollen.Nadat jullie overlegd hebben wat het plan van aanpak is, worden de dobbelstenen gerold. Je moet ervoor zorgen dat je elkaars waarden niet ziet! De pijl in het huidige hoogtespoor, alsook de kleur geeft aan welke speler als eerste een dobbelsteen moet leggen op het bord. Je moet uiteraard rekening houden met de cijferwaarden en de kleur die op de verschillende velden staan. De piloot zal zich voornamelijk bezighouden met het linkse gedeelte van het bord en het remgedeelte, terwijl de copiloot zich zal focussen op het rechtse gedeelte. Als er een dobbelsteen geplaatst wordt op het landingsgestel of op een klep, dan wordt de schakelaar zo verschoven dat het brandende lampje zichtbaar is - de uiterst linkse en rechtse velden. Enkel de piloot mag de remmen bedienen en moet dit doen in een bepaalde volgorde. De eerste zal blijken verplicht te zijn, de andere twee - met waarden '4' en '6' - zijn optioneel, maar handig op het einde van het spel mocht je die ook gebruiken. Als de piloot een dobbelsteen op het landingsgestel plaatst, schuift ook de blauwe steen onmiddellijk één plaatsje op. Zet de copiloot één van de kleppen open, dan gebeurt hetzelfde met de oranje steen. Idem voor het remgedeelte - dan met de rode steen.
In het radiogedeelte - gekenmerkt door de hoofdtelefoon - kan de piloot één (links), en de copiloot twee dobbelstenen (rechts) plaatsen. Deze zorgen ervoor dat de vliegtuigfiches op het aanvliegspoor verdwijnen - thematisch gezien gaan de vliegtuigen uit de weg zodat we niet crashen. De huidige positie op het aanvliegspoor geldt als waarde '1', het veld daarboven als '2' enzovoort. Eens de dobbelsteen geplaatst is, wordt er een fiche van het desbetreffende veld genomen.
Lukt het niet al te goed? Dan is het misschien tijd voor een koffietje! Onderaan het bord staan drie velden waar elke speler een dobbelsteen met eender welke waarde kan plaatsen. Per geplaatste dobbelsteen komt er een koffiefiche op het gebied links daarvan. Met deze koffietjes zijn de speler in staat om de waarde van een dobbelsteen eentje te verhogen of verlagen, per gebruikte koffiefiche.
Op het bord zijn er twee velden per speler waar verplicht een dobbelsteen moet komen per ronde. Dit zijn de dobbelstenen op de as en de motoren. Als de spelers hier niet in slagen, is het spel verloren. Wanneer de tweede dobbelsteen op de as geplaatst is, draait het vliegtuig een aantal plaatsen. Deze draait in de richting van de dobbelsteen met de hoogste waarde en een aantal stappen dat gelijk is aan het verschil tussen de twee dobbelstenen. Zijn de waarden gelijk, dan blijft het vliegtuig op de huidige positie. Draait het vliegtuig zo dat de pijl op een kruisje eindigt, of dit voorbij gaat, dan verlies je het spel.
De spelers moeten ook dobbelstenen plaatsen op de motoren, en deze uitkomst zorgt ervoor of we al dan niet vooruitgaan op het aanvliegspoor. Bij het plaatsen van de twee dobbelsteen wordt de som van beide waarden gemaakt. Ligt deze som voor de blauwe aerodynamicasteen, dan gaat het vliegtuig te traag en gebeurt er niets. Ligt de waarde tussen de blauwe en oranje staan, dan schuift het aanvliegspoor eentje op, en ligt de som in het gebied rechts van de oranje steen, dan gaat die twee vooruit. Je moet ervoor zorgen dat er geen vliegtuigfiches in deze velden liggen, want anders bots je daar tegen en verlies je het spel.
Eens al de dobbelstenen, daalt het vliegtuig en schuift het hoogtespoor één veld op. Dit zorgt ervoor dat er steeds zeven ronden zijn in het spel. De dobbelstenen worden teruggenomen en een nieuwe beurt start. Is de afbeelding op het hoogtespoor het vliegtuig, dan gaat de laatste ronde in - met speciale regels.
Er zijn twee speciale situaties. Het vliegveld kan te snel bereikt zijn. Je hebt zo snel gevlogen dat nog enkel het laatste veld van het aanvliegspoor zichtbaar is. Het vliegtuig zal dan rondcirkelen in de lucht tot wanneer de hoogte laag genoeg is om de landen. An sich is er hier niets erg aan de hand, al moet je ervoor zorgen dat er geen hoge waarden liggen bij de motoren zodat je de bestemming niet voorbij vliegt.
Een ander speciaal geval doet zich voor wanneer het vliegtuig al te laag vliegt - het laatste veld, met het vliegtuig, ligt op de huidige ronde - maar het vliegveld is nog niet bereikt op het aanvliegspoor. Jullie verliezen het spel dan onmiddellijk.
Laatste ronde
Zijn de laatste velden van beide sporen nog zichtbaar? Dan is het tijd voor de laatste ronde! Jullie mogen uiteraard niet vol gas geven! De som van de waarden van de motoren moet links liggen van de rode remsteen. De as moet nu ook volledig horizontaal liggen. Er mogen ook geen vliegtuigfiches op de aankomst liggen en alle schakelaars van de kleppen en het landingsgestel moeten openstaan. Slaag je in al deze voorwaarden op het einde van deze ronde, dan zijn jullie erin geslaagd het vliegtuig veilig aan de grond te zetten!Andere bestemmingen: andere uitdagingen
Nadat je de eerste vlucht tot een goed einde hebt gebracht, zijn er nog een hoop andere vluchten beschikbaar, elk met andere uitdagingen en verdeeld in vier moeilijkheidsgraden. Er zijn ook nog enkele extra modules beschikbaar. Elke module en eventuele speciale vaardigheden zijn iconografisch vermeld bij de bestemming bovenaan het aanvliegspoor.Bij het spel zijn ook enkele vaardigheidskaarten. Soms staat er een sterretje met een getal in vermeld. Je mag dan zelf een aantal vaardigheden kiezen, evenveel als er vermeld staat in het sterretje.
Daarnaast kunnen er op het aanvliegspoor enkele nieuwe elementen te vinden zijn. In sommige velden staat er onderaan een zwarte dobbelsteen. Is dat het geval, dan rol je voor deze beurt met de zwarte dobbelsteen. De waarde stemt overeen met het veld waar een extra vliegtuigfiche komt te liggen. Zijn er meerdere zwarte dobbelstenen afgebeeld? Dan rol je datzelfde aantal maal met de zwarte dobbelsteen. Op het aanvliegspoor kan het ook zijn dat je een bocht moet nemen en de vliegtuigas in die positie moet staan als je wil doorvliegen. Doe je dit niet, dan verlies je het spel.
Men kan een stagiair opleiden tijdens de vlucht. De stagiairmodule wordt onderaan het spelbord geplaatst. De groene fiches worden geschud en willekeurig op de zes plaatsen gelegd. Zowel de piloot als copiloot kunnen een dobbelsteen, respectievelijk links of rechts plaatsen om de meest dichte stagiairfiche te nemen en de waarde erop te gebruiken. De dobbelsteen moet wel een andere waarde tonen dan de genomen fiche, deze mag niet gebruikt worden in een concentratieveld - om koffie te maken - of kan je niet beïnvloeden door koffiefiches. Op het einde van het spel moeten alle stagiairfiches gebruikt zijn, of het spel wordt verloren.
Er is ook een brandstofmodule - afbeelding met vrachtwagen - beschikbaar. Deze extra module wordt links van het speelbord geplaatst. De wijzer wordt dan op de hoogste waarde (20) geplaatst. Elke speler mag hier een dobbelsteen plaatsen, maar als er geen geplaatst wordt, dan zakt de wijzer zes waarden. Komt de wijzer ooit onder nul, zelfs in de laatste ronde, dan verliest men het spel.
Met deze module kan men ook het brandstoflek simuleren - icoontje met de druppel. We leggen hier een stagiairfiche met de x-kant zichtbaar. Elke ronde zakt het brandstofniveau een aantal waarden gelijk aan het verschil tussen de dobbelstenen die op de motoren geplaatst worden +1. Dus zelfs al zijn de waarden hetzelfde, dan zal het brandstofniveau met 1 zakken.
Soms moet een vliegtuig rekening houden met de wind. Deze windmodule wordt rechts van het bord geplaatst, met het vliegtuig gericht op waarde '3'. Het vliegtuig hierop zal elke keer draaien na de eventuele verplaatsing tijdens de asfase - wanneer de tweede dobbelsteen geplaatst wordt op de as, en na het draaien van het vliegtuig op het hoofdbord. Het vliegtuig op de module zal zich verplaatsen zoals nu aangegeven op de as. Wanneer men de tweede dobbelsteen plaatst op de motoren, moet gekeken worden naar de module welke waarde dit vliegtuig nu aangeeft. De desbetreffende waarde wordt bij de som van de dobbelstenen opgeteld en zorgt voor een versnelling van 3, tot een vertraging van 3.
In het geval dat er een klokje met 60' staat afgebeeld, moet er een timer bij gehaald worden. Elke ronde duurt nu maximaal 60 seconden. Niet geplaatste dobbelstenen tellen niet mee en als er geen geplaatst zijn bij de as of de motoren, wordt het spel verloren. De timer gaat direct in na het gooien van de dobbelstenen.
In koude landen moet men soms landen op het ijs. Een volledig bord vervangt het remgedeelte. Wanneer op beide velden - onder en boven de aangegeven waarde - een reguliere dobbelsteen ligt, schuift de rode steen één plaatsje op. Concreet zijn dit een dobbelsteen van de piloot en copiloot, ofwel twee dobbelstenen van de piloot. Deze remsteen moet op het einde van het spel de laatste waarde (5) bereikt hebben en net zoals in het reguliere spel moet tijdens de laatste ronde de snelheid lager liggen dan 5.
Materialen
De componenten van het spel zijn zeer goed uitgewerkt. Voor het eerste spel zal je wel wat moeten plooien en vastkleven, maar dat hoef je maar eenmaal te doen. De kaarten, houten en kartonnen fiches zijn van degelijke kwaliteit. Een minpuntje zijn misschien de kleine schakelaars, die je elk spel opnieuw moet aanbrengen. Het is dan ook het best dat als je het spel enkele malen op dezelfde dag wil spelen, dat je het hoofdbord na éénmaal spelen gewoon ergens veilig legt.Conclusie / Onze mening
Om het vrij simpel te zeggen: zorg ervoor dat deze game niet onder je radar heen vliegt! Ondertussen heeft het spel al enkele mooie prijzen ontvangen en dat is niet onterecht! Dit verslavend spel hield ons bezig, of we nu konden doorgaan naar de volgende bestemming, of dat we degene die we net faalden nog eens opnieuw speelden. Hoewel het thema me in het begin niet onmiddellijk aansprak - het concept vliegen/vliegtuigen - heeft deze me verrast en ben ik blij deze geprobeerd te hebben. Ondertussen zitten we aan de moeilijkere te bereiken luchthavens en heeft deze niet verveeld. Er is geen competitief gedeelte: je wint of verliest samen. Goed inspelen op elkaar is de boodschap en vooral de niet-verbale communicatie blijkt belangrijk, vooral bij de moeilijkere luchthavens. Het concept is eenvoudig: je rolt dobbelstenen en moet deze in de correcte velden plaatsen om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Hierdoor is het instapniveau zeer laag en kan men er gemakkelijk mee aan de slag. Het plezier zit wel in de extra modules die steeds nieuwe uitdagingen en afwisseling bieden. Laat deze niet vliegen en probeer deze zeker eens uit!Overzicht
Speelduur | 10-20 minuten |
Aantal Spelers | Twee |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk tot zeer moeilijk |
Voor wie? | 12-99 is de vermelding, al kan dat volgens ons wat jonger |
Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.