
Doel van het spel
De speler die als eerste al zijn kaarten kan afleggen wint het spel.
Setup
De kaarten van het spel zijn dubbelzijdig. De ene is de kat-kant, de andere de hond-kant. In het midden van de tafel leggen we de paarse startkaarten voor de katten en de honden. Alle speelkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er acht. De overige vormen een trekstapel.
Een startspeler wordt gekozen. Die bepaalt onmiddellijk of er met de kat- of hond-kant gespeeld wordt. Die kant van de kaarten neemt iedereen dan naar hen toe.
Spelverloop
De actieve speler speelt een kaart, bluft, of trekt een kaart van de trekstapel. Er zijn drie verschillende soorten kaarten:
Allereerst de kaarten die iets veranderen. Denk eraan dat men bouten aan de hond geeft, en vissen aan de kat. Je hebt de kaarten van één vis/bout en twee vissen/bouten. Die geef je respectievelijk aan de kat/hond. Het maximum dat een dier in zijn maag kan hebben zijn drie stuks. Daarnaast zijn er nog poep-kaarten. Hiermee zullen er een aantal plekken leeggemaakt worden in de maag van het dier. Een kaart met bijvoorbeeld twee poep zorgt ervoor dat er twee vissen/bouten uit de maag gaan. Let wel op, want poepen op een lege maag gaat niet, dus het dier moet voldoende voeding hebben. Er is ook nog de kotskaart, en die zorgt ervoor dat de maag van het dier volledig leeg is. Opgelet: dit kan niet als de maag van het dier leeg is.
Daarnaast zijn er ook nog de situatiekaarten. De actieve speler mag die kaart spelen om te 'bevestigen' hoeveel voeding er in de maag van het dier is. Sommige hebben in de hoek ook een oranje ster. Deze kaart mag je enkel spelen in de beurt van een andere speler. Er mogen geen twee situatiekaarten op elkaar liggen.
De derde kaart is de slaapkaart. Alle spelers draaien hun kaarten om, en we gaan dan verder met het andere dier.
Als je geen kaart kan spelen, trek je een kaart van de trekstapel en je beurt is dan ten einde. Je kan ook bluffen en een kaart spelen die er eigenlijk niet hoort. Bijvoorbeeld het dier heeft drie voeding, en je legt er nog eentje bij, of je legt een situatiekaart die aangeeft dat er maar één voeding bij zit, enzovoort. Als je slaagt in je bluf, of als je gewoon de verkeerde kaart legt en niemand reageert, is het de beurt aan de volgende speler. Als een speler echter opmerkt dat de gespeelde kaart daar niet thuishoort, geeft hij dat aan. Er wordt dan gecontroleerd wie juist is. Heeft de andere speler dit juist aangegeven, dan moet de actieve speler de kaart terugnemen en ontvangt die een gekozen kaart van de speler die de fout heeft aangegeven. Als blijkt dat de actieve speler wel juist was, ontvangt de speler die de fout foutief heeft aangegeven, zo'n kaart.
De speler die als eerste al zijn kaarten kwijtspeelt, die wint het spel.
Materialen
De materialen bestaan uit een resem dubbelzijdige afbeeldingen met aan de ene kant het kattengedeelte, en aan de andere kant het hondengedeelte. Daarnaast zijn er nog twee kaarten die het start zijn van de aflegstapel. De artwork is oké en duidelijk genoeg voor een partyspel.
Conclusie / Onze Mening
Smakken of Kakken is een luchtige UNO-variant waarbij je zo snel mogelijk je hand leeg moet spelen. Het thema zal niet iedereen bekoren, maar past dan des te meer in het juiste gezelschap. De moeilijkheid zit hem erin bij te houden hoeveel elk dier al heeft gegeten, ook al kan de speelstapel plots wisselen. Aan te raden als kort spelletje even tussendoor.
Bij ons zal Smakken of Kakken zijn weg vinden als we met een groter gezelschap zijn, en met een gezelschap dat 'poep'-humor kan appreciëren.
Overzicht
Speelduur | 10 minuten |
Aantal Spelers | 3 - 8 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Tucker's Fun Factory voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.