Doel van het spel
Als verteller of 'rader' moet je het correcte antwoord achterhalen. Als rode haring moet je jouw antwoord overtuigend brengen en als blauwe kipper moet je jouw correct antwoord zo verwoorden dat het een vals antwoord lijkt.
Setup
Er worden vragen in de vragenhouder (het sardienenblik) gestopt, met de vraagkant naar boven. Neem het aantal juiste vissen: één blauwe kipper en een aantal rode haringen zodat je een aantal vissen hebt, één minder dan het aantal spelers - de overige speler is de verteller of rader.
Spelverloop
Er wordt een eerste rader gekozen, die schudt de vissen en geeft aan elke speler er één. De spelers bekijken de gekregen vis op zo'n manier dat de rader dit niet kan achterhalen.
De rader trekt een vragenkaart en leest de vraag luidop. De kaart wordt op zo'n manier vastgehouden dat de andere spelers het correcte antwoord kunnen zien. Na een aantal seconden vertellen de andere spelers hun antwoord. Het is dan aan de rader om te achterhalen wat het echte antwoord is, en wat de afleidingen zijn.
Wanneer de rader een speler kiest die een rode haring had, mag die ofwel verder raden, ofwel stoppen. De rader kan alle punten binnenhalen wanneer hij de blauwe kipper als laatste aanduidt. Wanneer die vroeger stopt, haalt die alvast wat punten binnen, maar de andere spelers ook.
De puntentelling kan op twee manieren gebeuren, er is namelijk een basisvariant en eentje voor gevorderden.
Voor de basisvariant geldt:
- De rader krijgt één punt voor elke omgedraaide rode haring en een extra punt als hij de blauwe kipper als laatste heeft omgedraaid. Hij krijgt geen punten als hij de blauwe kipper te vroeg heeft omgedraaid.
- Rode haringen krijgen een punt als ze niet zijn omgedraaid, en geen punt als ze wel zijn omgedraaid.
- De blauwe kipper krijgt een punt als hij omgedraaid is, en geen punt als hij niet omgedraaid is.
Voor de gevorderden geldt:
- De rader krijgt één punt voor elke omgedraaide rode haring en een extra punt als hij de blauwe kipper als laatste heeft omgedraaid. Hij krijgt geen punten als hij de blauwe kipper te vroeg heeft omgedraaid.
- Rode haringen krijgen een punt per niet omgedraaide vis als ze zelf niet zijn omgedraaid, en geen punt als ze wel zijn omgedraaid.
- De blauwe kipper krijgt een punt voor elke nog gedekte vis als hij omgedraaid is, en geen punt als hij niet omgedraaid is.
Bij een spelletje van vier of vijf spelers worden er twee ronden gespeeld, speel je met meer, dan is één ronde aangeraden, al kies je dit uiteraard zelf. De punten worden uiteraard opgeteld en de speler die het meeste punten heeft, die wint het spel. Is er een gelijkstand, dan worden alle vissen op tafel gelegd, en de spelers die gelijk staan draaien nu een vis om. Degene die als eerste de blauwe kipper omdraait, die wint het spel.
Materialen
De materialen bestaan uit een hele hoop vissen, uit degelijk en mooi materiaal. We hebben zelden zulke stevige vissen onder handen genomen. Daarnaast zijn er een hele hoop kaarten zodat je het spelletje toch een hoog aantal keer kan spelen vooraleer je een vraag nog eens tegenkomt. Alles zit in een degelijke insert en er is plaats genoeg in de doos. We hebben wel onze punchboards gebruikt bovenop de componenten, zodat alles strak in de doos blijft zitten.
Conclusie
Wie niet vi(e)s is van partygames zal blij zijn met deze Sounds Fishy. Deze kan je vooral spelen als je je in een groot gezelschap bevindt, want deze kan je spelen tot tien spelers. Veel hangt af van de creativiteit en de mogelijkheid om te misleiden van je groep.
Overzicht
Speelduur | Afhankelijk van de grootte van je gezelschap, ongeveer een kwartier tot twintig minuten |
Aantal Spelers | Vier tot tien |
Moeilijkheidsgraad | Zeer gemakkelijk |
Voor wie? | Op de doos staat vanaf 12 jaar, en wegens de aard van sommige vragen is dit correct. Haal je deze kaarten eruit, dan kan het wel nog voor jonger. |
Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.