Doel van het spel
De beste combinatie hebben van vooropgestelde doelen, verworven postzegels en diens eventuele plaatsing, zodat je de meeste punten scoort. Degene met de meeste punten wint het spel.
Setup
Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De marker om aan te tonen waar we zitten in het spel wordt op het eerste, daarvoor bestemde, veld gelegd. Voor elk van de vijf wedstrijden wordt er willekeurig één van de beschikbare kaarten getrokken en op de daarvoor bestemde velden geplaatst. De verschillende postzegels worden per soort, gedekt in stapels geplaatst - of in de insert gelaten, maar op zo'n manier dat we niet zien wat er op staat. De aanwezigheids- en eventkaarten worden naast het spelbord gelegd.
Elke speler ontvangt een spelersbord, drie show tickets, player aid en twee scoremarkers - waarvan iedereen er eentje op plaats 0 legt, en de andere in het spelersgebied en gebruikt wordt als er meer dan 50 punten gescoord worden. Een eerste speler wordt gekozen en krijgt de first player marker.
Spelverloop
Het spel verloopt in drie ronden - die voorgesteld worden door drie dagen: vrijdag, zaterdag en zondag - die elk onderverdeeld zijn in drie fasen. Na de derde ronde en diens laatste fase komt er nog een eindshow, waarbij nog extra punten kunnen gescoord worden. Alle postzegels kunnen onderverdeeld worden in een kleur, thema en vorm. De oneindige en zeldzame postzegels hebben geen kleur of thema, maar wel een vorm.
In het begin van elke ronde worden de eventkaarten geschud en vormen deze een trekstapel. Er worden een aantal - gelijk aan het spelersaantal - kaarten open en op elkaar gelegd op zo'n manier dat de iconografie van alle kaarten zichtbaar is, en enkel de tekst van de bovenste - laatste - kaart. De zichtbare tekst van de eventkaart is actief, in de vermelde fase, en op een eventueel specifiek tijdstip. Daarna worden alle type postzegels van die kaarten in een gemeenschappelijk gebied geplaatst. Is de afbeelding wit, dan ligt die postzegel open, zien we de achterzijde, dan plaatsen we die gedekt. De specialist- en bezoekerskaarten worden steeds open gelegd.
Na de rondesetup gaan we over naar de eerste fase van de ronde: de collect phase of de verzamelfase.
Startende met de eerste speler, neemt elke speler in wijzerzin één van de elementen die in het gemeenschappelijk gebied ligt. De eerste speler legt ook onmiddellijk de 'eerste speler'-fiche in dat gebied. De verzamelde spelelementen komen terecht in één van de zes vakken van het individueel spelersbord. De speler die een gedekte postzegel neemt mag hem neemt bekijken, maar houdt die gedekt voor de anderen. Dit gaat zo door tot wanneer elke speler zes postzegels/kaarten/fiches hebben.
Wanneer de 'eerste speler'-fiche niet genomen wordt gaat die naar de speler die als laatste iets genomen heeft. In dat laatste geval zal deze fiche niet ter beschikking komen in de volgende fase van het spel.
De resterende spelelementen gaan terug in de doos. In de ruilfase stelt elke speler de verzamelde fiches/kaarten ter beschikking. Elke speler mag één item reserveren, behalve een zeldzame postzegel. De resterende worden in twee groepen verdeeld, waarbij elke groep minstens één item bevat. Alles wat gedekt was, blijft ook gedekt.
De speler met de 'eerste speler'-fiche kiest als eerste één van de groepen van één van de spelers. Die speler neemt de andere groep, plaatst die in zijn gebied en doet dan hetzelfde: hij kiest dan een groep van één van de andere spelers. Op die manier gaat het spel door tot wanneer niemand nog een groep voor hem heeft liggen. Het kan voorvallen dat een speler nog beide groepen voor hem heeft liggen, terwijl iedereen al een groep gekozen heeft. In dat geval krijgt die beide groepen terug tot zijn beschikking.
In de showfase schikken de spelers de postzegels op hun spelersmat en de eventuele verworven kaarten komen op de daarvoor bestemde vlakken. Eens iedereen klaar is, is het tijd om punten te scoren. Iedere speler legt één van zijn drie tickets onder de kaart waarvoor ze nu punten willen verdienen. We houden in het achterhoofd dat we voor elke categorie slechts één ticket mogen gebruiken. We mogen dus geen drie ronden/dagen tickets plaatsen onder dezelfde kaart. Je scoort punten met je bezoekerskaarten, de categorie en als je de 'eerste speler'-fiche hebt, krijg je nog twee punten extra.
Wanneer iedereen gescoord heeft, wordt de eventkaart diens effect in voegen was, uit het spel gehaald en in de doos geplaatst. Alle resterende eventkaarten worden geschud en dan is het tijd om een nieuwe ronde te starten.
Na drie ronden, zal je na de showfase overgaan tot een finaal showmoment, waarbij er extra punten gescoord worden:
- Degene met de meeste oneindigheidszegels krijgt 10 punten, de daaropvolgende 6 en degene die op de derde plaats eindigt ontvangt er 3. Je moet wel minstens één zo'n postzegel hebben om aanspraak te maken op eventuele punten. In een tweespelerspel wordt er een imaginaire derde speler toegevoegd die drie zegels heeft. Wanneer spelers er even veel hebben, ontvangen ze de punten en worden die van de daaropvolgende rang niet uitgedeeld.
- De waarde van alle postzegels wordt opgeteld.
- Per specialistkaart ontvangen de spelers nog twee extra punten.
- Je scoort punten volgens de blauwe finalekaart.
Na de optelling wint de speler die de hoogste score heeft. In geval van een gelijkspel wint de speler die de hoogste som heeft van alle waarden van de zeldzame postzegels. Indien opnieuw gelijkstand delen de spelers de overwinning.
Solomodus: Pinzetta
In de solomodus neem je het op tegen de virtuele speler Pinzetta. Bij het klaarzetten van het spel worden er enkele bezoekerskaarten uit het deck genomen, de 'eerste speler'-fiche doet niet mee en de eventkaarten worden vervangen door een Pinzetta-versie. Wanneer je jouw spelersmat neemt, moet je erop letten dat er zich op de achterzijde geen Pinzatte-bord bevindt.
Pinzetta krijgt dus een apart bord, wat zich op de achterzijde van een spelersbord bevindt. Het grote verschil zit hem in het verloop van de eerste twee fasen van de ronden. We gaan hier een grof overzicht geven van wat er zoal gebeurt. Er worden twee kaarten getrokken, de eerste zal dienen om items aan Pinzetta te geven en deze worden onmiddellijk onderverdeeld. Op de tweede kaart staan de items vermeld die jij zal ontvangen.
Je zal jouw elementen ook verdelen in twee groepen. Naargelang enkele criteria, zoals de waarde van de postzegel, de vorm die vermeld staat op haar spelersbord en dergelijke meer wordt er een waarde gegeven aan elk item. Die worden dan voorgesteld door een apart soort fiche: de appraisal fiche. Nadat alle berekeningen en fiches zijn uitgedeeld, wordt er ook een beslissingskaart - specifiek voor de Pinzetta-module - getrokken met als gevolg dat enkele van die fiches zullen verwijderd worden van de stapel met de meeste fiches. Pinzetta neemt de stapel met de meeste fiches op dit punt van het spel en deze worden dan op haar mat geplaatst in de verschillende rijen en kolommen die een onderscheid maken in vorm, punten, oneindigheidszegels of zeldzame zegels. Jij houdt de andere stapel.
Pinzetta heeft door middel van de getrokken kaart in de eerste fase van het spel haar items al verdeeld in twee groepen. De appraisal fiches worden weer verdeeld volgens dezelfde criteria als beschreven in het regelboek. Als de ene groep drie of meer appraisal fiches meer heeft dan de andere, wordt het item met de meeste fiches in de ene groep, verwisselt met het item met de minste fiches uit de andere groep. Op die manier zijn beide groepen wat meer gebalanceerd. Jij mag dan kiezen welke groep je wil nemen. De andere items komen ook op de Pinzetta-mat terecht.
Jij scoort punten op de reguliere manier tijdens de showfase, voor Pinzetta wordt er een kaart getrokken en ontvangt zij punten op die manier. Tijdens het berekenen van de eindscore van de finale show is er ook een apart traject dat moet gevolgd worden, rekening houdende met de moeilijkheidsgraad.
Materialen
De gebruikte kaarten zijn van standaardgrootte en standaardkwaliteit. De fiches die de postzegels voorstellen zijn stevig en voldoende dik. De artwork is leuk en smaakt naar meer. Wanneer een kleur niet duidelijk is, kan je dat nog afleiden uit de voorstelling van de rand, die is voor iedere kleur hetzelfde. Af en toe is het thema wat moeilijk te onderscheiden en kan er discussie ontstaan. Is een raket bijvoorbeeld bij het thema 'ruimte' of 'voertuigen'? Uiteraard is dit de ruimte, maar er zou toch een subtiel merkteken op de postzegels mogen staan, waaruit we het thema vlotter kunnen afleiden.
Conclusie / Onze mening
Het overkoepelende thema - filatelie - is voor velen een 'ver van mijn bed' show. Toch moet je er geen kaas van gegeten hebben om dit een leuk spel te vinden. De game kent wel een euro-karakter maar biedt ook spelersinteractie, niet alleen door het wegnemen van eventuele spelelementen tijdens de verzamelfase, maar voor een groot deel in de ruilfase, met het 'I cut, you choose'-mechanisme. Iedereen speelt wel wat zijn eigen spel, maar er is genoeg interactie tussen de spelers. Ik speel het spel liever met drie of meer personen, anders is de ruilfase nogal eenduidig en mis ik hier wat afwisseling. We leggen deze graag op tafel voor een kort, rustig spelletje, waar je toch je hersenkracht voor nodig hebt.
Overzicht
Speelduur | 20-60 minuten, al duurde het bij ons eerder 30-35 minuten |
Aantal Spelers | Eén tot vijf |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | 14+ is de vermelding, maar daar mogen zeker enkele jaartjes af naar onze mening |
Wij danken Stonemaier Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.