Doel van het spel
Als slechterik moet jij jouw doel behalen vooraleer een andere speler dat doet.
Setup
Iedere speler kiest één (van de vijf) boeven uit het Star Wars-universum en neemt de daarbij horende standee, decks, villain guide, sector en eventueel ook een player aid. Kylo Ren en General Grievous nemen ook nog de tokens die hen helpen om hun missie te volbrengen.
De sector wordt opengevouwen en de standee wordt op de eerste plek gezet, hier staat ook nog eens de doelstelling van dat personage. Zowel het villain deck als het fate deck worden geschud. Het fate deck wordt zo geplaatst dat andere spelers er gemakkelijk bij kunnen.
De overige tokens worden in 'the chamber' geplaatst, of worden dicht bij de speelvelden geplaatst. Iedereen trekt een starthand van vier kaarten. Een eerste speler wordt gekozen. De tweede speler (in wijzerzin) krijgt één credit, de overige spelers krijgen er twee. Elk objectief wordt luidop voorgelezen zodat iedereen weet waar de andere spelers naartoe werken.
Spelverloop
Een beurt volgt altijd hetzelfde stramien: men krijgt één ambition, bewegen, acties uitvoeren en kaarten bijtrekken. Daarna is het de beurt aan de volgende spelers en dit gaat zo door tot wanneer er een schurk zijn doelstelling behaald heeft.
De actieve speler beweegt zijn icoon naar één van de locaties van zijn sector. Hier staan verschillende acties, meestal vier, op afgebeeld. Je mag deze vier acties uitvoeren, in een volgorde naar keuze. Als er een held, of andere vijand de bovenste acties zou bedekken, mag je deze niet uitvoeren.
De acties die je kan uitvoeren zijn veelal dezelfde en de player aid komt hier handig bij kijken. Deze staan uitvoerig uitgelegd wat ze allemaal betekenen.
- Ambition krijgen: je krijgt x aantal ambition.
- Credits krijgen: je krijgt x aantal credits.
- Een kaart spelen: je speelt een kaart en moet daarvoor meestal een kost, in ambition of credits, betalen - het getalletje dat zich linksboven bevindt, of als het ambition is, in het midden links. De kaart kan verschillende dingen voorstellen. Je hebt effects, die je onmiddellijk uitvoert. Je kan een ally spelen in jouw sector. Je kan een item spelen, die speel je, net zoals een ally, in één van je gebieden en soms gebonden aan een ally. Daarnaast zijn er ook nog condition kaarten die je speelt in de beurt van een tegenstander, of je kan een vehicle spelen. Deze vehicles zijn nieuw voor deze Star Wars-afgeleide en zorgen ervoor dat je nieuwe gebieden krijgt in je sector. Je speelt de voertuigen in het vak Deep Space (en zelfs daarnaast). Deze zorgen ervoor dat er een nieuwe, unieke actie, wordt vrijgespeeld, alsook enkele andere acties. Deze keer zijn er in het fate deck ook voertuigen, die ook in Deep Space zullen gespeeld worden. Wanneer er een voertuig uit het fate deck wordt gespeeld en er ligt geen voertuig van jezelf, zorgt dit ervoor dat je maximaal aantal kaarten verminderd wordt met één. Ligt er al een voertuig van jou, dan zullen deze met elkaar 'engagen'. Je kan opnieuw je maximale aantal kaarten benutten, maar niet de (drie) acties die bovenaan de vehicle-kaart liggen. Je kan een hero-voertuig weg doen door deze te engagen met een eigen voertuig, en daarna de vanquish-actie uit te voeren.
- Activeer een kaart: wanneer je een kaart hebt gespeeld met dit symbool op, mag je de vaardigheid activeren - en de eventuele kost betalen. Let op: in Star Wars Villainous is deze actie met het basisspel niet beschikbaar; ze komt gewoonweg niet voor bij eender welke villain of voertuig.
- Manouver: je kan een kaart verzetten van één locatie naar een andere, binnen je domein.
- Kaarten weggooien: je gooit een bepaald aantal kaarten weg.
- Vanquish: je verslaat een held binnen jouw sector. De som van de strength van jouw allies moet gelijk of groter zijn dan de held die je wil verslaan. De kaarten gaan dan naar de discard pile. Met een vanquish actie kan je ook een vijandelijk voertuig wegwerken
- Fate: je neemt twee fatekaarten van het fatedack van één van je tegenstanders en kiest er eentje van. De andere gaat naar de discard stapel.
Bij bepaalde villains zal je 'missies' moeten voltooien. Je herkent deze kaarten gemakkelijk aan de iets donkere achterkant. Je moet aan de missievoorwaarden voldoen om de deze tot een goed einde te brengen en om de beloning binnen te halen.
Eens alle acties van een speler gedaan zijn, trekt die bij tot wanneer hij/zij vier kaarten op hand heeft. Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
Materialen
De materialen bestaan, net zoals in andere edities, uit een hele hoop standaardkaarten (jammer genoeg nog geen insert voor gesleevde kaarten), een hele hoop karton fiches met een plastic bakje om alles in te bewaren en een uitvouwbaar villain-gebied. Jammer genoeg moesten we tijdens het spelen ondervinden dat we telkens een tekort hadden van Ambition-tokens. Na wat opzoekwerk blijkt dat het dan de bedoeling zou zijn om deze te vervangen door iets anders, je bent met andere woorden geen ambition kwijt, als je geen token meer zou kunnen nemen. Er hadden er wel een pakje meer voorzien moeten worden, en dat is best jammer en voelt onvolledig aan.
Waar we voor applaudiseren is de keuze van de boeven. Deze komen namelijk uit verschillende delen van het Star Wars-universum. De oorspronkelijke trilogie, alsook de sequel en de prequel komen aan bod. Hierbij ook nog de animatiereeksen en zelfs Moff Gideon uit The Mandalorian maakt zijn opkomst. Voor ieder wat wils dus.
Conclusie
Star Wars Villainous voegt wat nieuwe dingen toe tegenover de Disney-versie zoals het gebruik van voertuigen en op die manier het uitbreiden van het actiegebied. Elke slechterik voelt opnieuw uniek aan, wat betreft het behalen van zijn doelstelling en beide decks. Door het ontbreken, en het weinig gebruiken, van de ambition-tokens voelt het spel wat vreemder aan. De kost van sommige kaarten zijn de credits, van sommige andere ambition. Nooit hadden we het gevoel dat we die ene kaart die we wilden spelen, eigenlijk niet konden kopen, of anders gezegd, we moesten nooit erg letten op onze inkomsten tegenover onze uitgaven. Het principe van de Marvel-editie, waarbij de decks werden samengevoegd tot een gemeenschappelijk, blijft in deze versie uit en dat is best jammer, want die zorgde net voor meer spelersinteractie. Star Wars Villainous is wat je kan verwachten: een villainous-game met als thema Star Wars, waar alle unieke boeven goed en thematisch zijn uitgewerkt.
Overzicht
Speelduur | 30-60 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vier |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk aan te leren |
Voor wie? | Jong en oud, maar vooral fans |
Wij danken Ravensburger voor het ontvangen van een reviewexemplaar.