Verdun

Onderga de gruwel van WOI met dit kaartspel en voel hoe je, zelfs als je een slag wint, toch verliezen maakt. De grauwe oorlogssfeer wordt in dit slagenspel perfect weergegeven!

Doel van het spel

De meeste punten - of de minste minpunten - verzamelen doorheen het spel.

Setup

Dit spel speel je ofwel 1V1 of 2V2, het is dus geschikt voor twee of vier spelers. Eén team zullen de Franse troepen voorstellen, en het andere de Duitse.

Het speelbord wordt in het midden van de spelers geplaatst. Elk team schudt zijn vestingfiches en verwijdert er één uit het spel zonder dat men de waarde bekijkt. Deze ronde zal dit token niet gebruikt worden. Elke team neemt dan zijn vijf assets - kaarten waarop locaties staan - en legt deze gedekt op de velden van het speelbord. Elk team plaatst hierop de vestingfiches.

De stapel tactische kaarten wordt geschud en geplaatst op het daarvoor voorziene veld. Als men een kort spel speelt, verwijder je alle kaarten met waarde 2, 3, C en R uit de troepkaarten. Als je een gewoon spel speelt, speel je met alle kaarten. Deze worden geschud. Wanneer kaarten gedeeld zijn, mag hierover niet gecommuniceerd worden, hetzelfde met de tactische kaarten.

Met 2VS2 zitten de spelers diagonaal tegenover elkaar. Voor een kort spel ontvangen de spelers 12 troepenkaarten, en voor een gewoon spel 16.

Met 1VS1 krijgt elke speler 15 kaarten en met een standaardspel 18. In dit geval vormen de resterende kaarten een gedekte trekstapel.

Een eerste speler - om uit te komen - wordt gekozen. De spelers mogen ten allen kijken naar de assets en de vestingfiches.

Spelverloop

De gameplay hieronder vermeld hanteert de 2VS2 regels. Speelt men 1VS1, dan zijn er kleine aanpassingen die verder vermeld worden.

Er zijn vier speciale kaarten in het spel:

  • S staat voor spion en deze kaart kopieert de waarde van de vorig gespeelde kaart. Als men hiermee de slag opent is deze waarde '0'.
  • G staat voor generaal en wordt gespeeld als waarde '1' of '14'.
  • C staat voor chaplain en telt als een kaart met waarde '2' voor jouw zijde.
  • R staat voor reconnaissance en telt als een kaart met waarde '8' voor jouw kleur. Deze kaart zorgt er ook voor dat men geen tactische kaarten meer mag spelen tegen jouw team die slag.

De speler die de slag uitkomt bepaalt ook het vijandig doelwit door het aanvalstoken te plaatsen op één van de vijandelijke assets. Daarna komt die één van zijn handkaarten uit.

In je hand zal je zowel kaarten hebben van jouw zijde, maar (normaal gezien) ook kaarten van de vijandelijke zijde. Speel je een kaart van jouw zijde, dan telt die kaart mee voor winst van jouw troepen, maar speel je een vijandelijke kaart, dan telt die mee voor de kant van de vijand.

Na het uitkomen van een kaart komt de volgende speler in wijzerzin een kaart uit, totdat iedereen een kaart heeft gespeeld. Het is niet nodig om de kleur te volgen - zoals in zoveel slagenspellen - en tijdens het spelen van je kaart mag je hierbij ook een tactische kaart spelen.

Nadat de vier kaarten gespeeld zijn, worden de waarden opgeteld per kleur. Als de som van de aanvallers - het team van de speler die uitkwam - hoger is dan dat van de verdediger, wordt gekeken naar het vestingfiche van het asset dat aangevallen wordt. Als dat nog niet open lag, wordt dat nu open gedraaid. De som van dit fiche wordt bij de som van de verdediger geteld. Als de aanvallers meer hebben dan deze som, dan nemen ze het asset en leggen het in hun gebied. Als de som van de aanvallers gelijk of lager is, is de aanval mislukt en blijft de vestingfiche open liggen.

Het winnende team neemt de kaart met de laagste waarde van hun kant en neemt die in hun stapel, het verliezende team neemt de kaart met de hoogste waarde van hun zijde en plaatst die in hun stapel. Die kaarten stellen de slachtoffers van die gevochten slag voor. Een spion telt mee als een kaart met waarde '0' en de generaal wordt gescoord met de gekozen waarde '1' of '14' die slag. Als er enkel kaarten zijn gespeeld van dezelfde kleur, zijn er ook geen slachtoffers en moeten de teams geen kaarten in hun stapel leggen.

De speler die de hoogste overlevende kaart heeft gespeeld - ongeacht voor welke zijde - ontvangt een tactische kaart van de trekstapel. Een speler mag maximaal twee tactische kaarten hebben, bij het verkrijgen van een derde wordt deze gewoon niet genomen. 

Daarna worden alle troepenkaarten op een aflegstapel gelegd en komt de speler uit die links zit van de speler die de vorige slag is uitgekomen.

De ronde eindigt wanneer alle slagen gespeeld zijn, of wanneer alle assets van één kant zijn ingenomen. Daarna wordt er gescoord voor die ronde.

Elke ster van een asset dat je hebt ingenomen telt als een punt. Elke ster op elk asset van jouw team dat niet is ingenomen telt als een punt. Het aantal schedels van jouw stapel slachtoffers tellen als minpunten.

Het team met de meeste punten wint het spel. Als beide teams enkel minpunten hebben, wint het team met de minste minpunten.

1VS1

Speel je met twee, dan verloopt de setup zoals beschreven voor 1VS1 en zal elke speler, om beurt een kaart spelen tijdens een slag en zullen de spelers afwisselend uitkomen.

In dit geval spelen de spelers dus twee kaarten, en op het einde van de slag trekken ze er één van de trekstapel. De trekstapel zal uiteindelijk op raken, maar dan worden gewoon alle slagen nog verder uitgespeeld.

Mud and Blood

Deze uitbreiding voegt een nieuwe tactische kaart toe, maar die mag je alleen toevoegen als je met de rest van de uitbreiding speelt. De stapel kaarten ligt in het speelgebied en voor elke slag wordt er één kaart open gelegd. Dit effect is nu van toepassing voor deze slag. Wat het effect is van al deze kaarten staat uitvoerig in het regelboek.

Materialen

Verdun bevat een groot aantal kaarten van standaardformaat en van goede kwaliteit. De illustraties zijn erg mooi en thematisch sterk uitgewerkt, volledig in de stijl van Frankrijk en Duitsland uit die periode. Het onderscheid tussen het Duitse en het Franse kamp is meteen duidelijk.

Daarnaast is er een speelbord van stevig karton met duidelijke posities om de kaarten op te leggen. Het spel bevat ook enkele houten componenten, zoals het kanon en de vestigingsfiches, die elk voorzien zijn van een passend icoon. De iconografie is sober en consistent, zowel in het basisspel als in de uitbreiding.

Conclusie / Onze Mening

Verdun is allesbehalve een klassiek, licht slagenspel. Het combineert vertrouwde slagenmechanismen met een sterk tactisch laagje rond aanvallen, verdedigen, assets en vestingen. Dat maakt het spel bijzonder gelaagd, maar ook duidelijk uitdagender dan veel andere spellen binnen het genre. Je speelt niet alleen met je eigen kaarten, maar ook met kaarten van de tegenstander, wat elke beslissing extra gewicht geeft.

Het oorlogsthema is diep verweven in de spelmechanieken en komt tijdens het spelen voortdurend naar voren. Zelfs wanneer je een slag wint, zijn er vaak slachtoffers aan beide kanten. Dat gevoel - dat er in oorlog altijd verliezers zijn - wordt mechanisch sterk vertaald via de slachtoffers, de minpunten en het spanningsveld tussen aanvallen en verdedigen. Hierdoor voelt elke slag betekenisvol, maar ook wat zwaarder aan.

Die thematische zwaarte zorgt ervoor dat Verdun geen vrolijk of luchtig spel is. Het vraagt concentratie, vooruitdenken en een zekere bereidheid om moeilijke keuzes te maken. Dat maakt het spel minder toegankelijk voor beginnende spelers of wie op zoek is naar een snel tussendoortje, maar net bijzonder interessant voor spelers die houden van diepgang en interactie.

Ons kon Verdun zeker bekoren. We zijn grote fan van het artwork, dat het thema sterk ondersteunt en bijdraagt aan de sfeer aan tafel. Het is daardoor een spel dat bij ons vooral op tafel komt wanneer we zin hebben in iets steviger, waar je echt even moet induiken en waarbij elke beslissing telt.

Zowel met twee als met vier spelers komt Verdun goed tot zijn recht, al voelt het spel in teamverband extra spannend door de beperkte communicatie en gedeelde verantwoordelijkheid. Met de uitbreiding Mud and Blood krijgt het spel bovendien nog meer variatie en onvoorspelbaarheid.

Verdun is een thematisch sterk, gelaagd en intens slagenspel dat niet iedereen zal aanspreken, maar voor liefhebbers van tactische kaartspellen en historische thema’s een bijzonder boeiende ervaring biedt.

Overzicht

Speelduur30 minuten
Aantal Spelers2 of 4 spelers
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk
Voor wie?Vanaf 14 jaar

Wij danken voor Dragon Dawn Productions het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

1 views
Genre: Card Game , Wargame , World War I
Publishers: Dragon Dawn Productions
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.