Aangezien dit een uitbreiding is, plaatsen we hier een kort overzicht van wat je kan verwachten.
Setup
Er zijn lichte wijzigingen op het bord aangebracht, dit om het spel, volgens de ontwikkelaars, beter te balanceren. Wil je echter spelen zoals vroeger, dan kies je de blanco zijde van de map en kan je de hutten, banieren en steden ook zo plaatsen. Heb je het spel al wat meer gespeeld, dan kan je een setup gebruiken zoals die achteraan staat in het regelboek.
Je zet het spel normaal op, met de nodige spelelementen op het Orcagebied. Deze clan is gelegen op een eiland linksboven de map. Je plaatst op elk gebied een bountyfiche - deze kan je verdienen door dat gebied te invaderen en is op het einde van het spel een extra punt waard. Op het bord worden nu ook drie raid-fiches geplaatst. Dit zijn de locaties waarop de Orcaclan rechtstreeks kan aanvallen vanop hun eiland.
Speel je ook met de Guilds-uitbreiding, dan moet je nog het vredesfiche, vijf havenfiches, zes bountyfiches en de vier upgradefiches op de bijhorende plaatsen leggen.
Speel je met vijf, dan moet je met deze modules spelen, gezien het aantal plaatsen voor de agents.
Elke speler kan ook nog een loyaliteitskaart ontvangen. De spelers kiezen dan een getal van 1 tot 10 en zetten hun alliantie op die manier op hun spelersbord.
Spelverloop
Speel je met vijf spelers, dan plaats je in de eerste ronde drie agenten, in plaats van twee. Wanneer je acties uitvoert met de Orcaclan zal je niet alleen invaderen, maar zal je ook raidfiches mogen verplaatsen. Hierdoor zal de nieuwe clan nieuwe gebieden kunnen veroveren.
Met de gilden ben je in staat om ervoor te zorgen dat een gebied niet kan aangevallen worden, of dat zelfs twee ver uit elkaar liggende gebieden elkaar rechtstreeks kunnen aanvallen. Er is ook een plekje waarbij je upgradefiches mag plaatsen om bepaalde acties op het bord krachtiger te maken. Een andere gilde zorgt ervoor dat je bountyfiches in een gebied mag plaatsen, handig om dat extra punt te verzamelen en twee andere gildes zullen opwaarderen als je je agent op die locatie laat staan.
Met de nieuwe regels komt er ook nog eens bij dat je, als je je loyaliteit toont, ook minpunten moet incasseren.
Materialen
Naast het nieuwe bord krijg je alle componenten voor zowel de basisversie, als de deluxe editie van het spel. Daarbij krijg je ook nog een extra punchboard met eventuele reservedelen. Alle elementen blijven in dezelfde lijn als het originele spel, zoals het spelersbord, de fiches, de agenten en dergelijke meer.
Conclusie / Onze Mening
Heb je deze uitbreiding nodig om verder te genieten van A War of Whispers? Misschien niet, maar het is zeker een meerwaarde als je hem hebt. Alleen al de mogelijkheid om met een extra speler te spelen vinden we hier al de moeite. Alsook de kaarten die de loyaliteit in het begin van het spel balanceren voelen zeer welkom aan. De Orcaclan en de toevoeging van de gildes zijn noodzakelijk eens je met vijf aan de slag wil.
Hier werd A War of Whispers sowieso graag op tafel gelegd en nu met deze uitbreiding zal dat onveranderd blijven. Je kiest zelf met welke modules je aan de slag wilt en deze voegen een pak meer diepgang toe dan de vroegere uitbreidingen die enkel uit kaarten bestonden. Je bent wel best dat je met nieuwe spelers eerst het basisspel speelt, want vooral omwille van het vlotter kunnen invaderen van verder gelegen gebieden hebben ervaren spelers een streepje voor. Als je met vijf speelt moet je wel een half uur tot uurtje meer rekenen qua speelduur, maar dat nemen we er graag bij!
Overzicht
| Speelduur | 60 - 90 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 5 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Afhankelijk van de tegenstanders |
| Voor wie? | Vanaf 14 jaar |
Wij danken Tycoon Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.