Doel van het spel
De robots en golems zo samenstellen dat ze veel overeenkomstige elementen hebben. Hoe meer overeenkomstige elementen, hoe meer punten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Setup
Iedere speler ontvangt 3 baaikaarten. Ze worden oplopend gesorteerd zodat er een spoor is van 5 tot 30 met intervallen van 5. Het kaartendeck wordt geschud. Iedere speler ontvangt één kaart en plaats deze in één van de vijf desbetreffende gebieden in een zelf gekozen baai. Laat de rest in het midden van het speelgebied vallen. De kaarten moeten in een gebied liggen van ongeveer 50 cm x 50 cm. Een startspeler wordt gekozen.
Spelverloop
Tijdens een beurt zal de actieve speler ofwel één open kaart uit de stapel nemen, ofwel twee gedekte, waarvan die er één kiest en de andere open in het speelgebied plaatst.
Wanneer je een kaart uit de stapel kiest, moet je die er met één vinger uit trekken tot die vrij ligt. Dan mag je die plaatsen in één van je baaien, of leg je die terug open in het gebied.
Elke speler heeft drie baaien met drie plaatsen om onderdelen te leggen. Elke robot of golem bestaat uit een element, een type en een materiaal. De elementen zijn vuur, aarde, water en lucht. Het type is ofwel kracht of snelheid en het materiaal is ofwel mechanisch of biologisch. Wanneer een speler erin slaagt om een robot of golem te vervolledigen - bestaande uit een romp, twee armen en twee benen - worden er punten gescoord.
De speler scoort punten op de volgende manier. Per kenmerk wordt gekeken hoeveel overeenkomsten er zijn. Zijn dit er vier, dan krijg je vijf punten, zijn dit er vijf, dan krijg je tien punten. In elk ander geval worden er geen punten gescoord. Op die manier is elke robot of golem tussen 0 en 30 punten waard, in stappen van vijf. Je plaatst de stapel kaarten dan op het overeenkomstige scoregebied, gevormd door de aaneenschakeling van baaien. De vrijgekomen baai kan nu weer gebruikt worden.
Het speleinde wordt geactiveerd wanneer een speler een bepaald aantal robots of golems heeft gemaakt. Met twee of drie spelers moeten er vier volledig gemaakt zijn, met vier of vijf spelers zijn dit er drie. Je kan uiteraard kiezen voor een langer spel waarbij je er eentje meer moet maken, maar dit moet op voorhand afgesproken zijn. Wanneer een speler het nodige aantal heeft bereikt, krijgen de andere spelers nog drie beurten. De speler die het einde heeft geactiveerd krijgt vijf extra punten. De andere spelers mogen niet meer robots of golems maken dan de speler die het einde heeft geactiveerd. Elke speler die het nodige aantal heeft bereikt, legt de resterende onderdelen terug open in het speelgebied.
Wanneer de stapel kaarten leeg zou zijn, eindigt het spel ook onmiddellijk.
De punten van de gemaakte creaturen worden opgeteld en de speler met de meeste punten wint het spel. Indien gelijkstand wint de speler met de meeste gemaakte wezens, en indien nog gelijkstand wordt de overwinning gedeeld.
Materialen
Het spel bestaat uit baaikaarten: dit zijn grote kaarten met telkens vijf lichaamslocaties erop. Ze zijn gemaakt van stevig, geplastificeerd papier. De speelkaarten hebben de vorm van een tandwiel, met een doorzichtig midden waarin een lichaamsdeel is afgebeeld. De gebruikte iconografie is eenvoudig en duidelijk.
Conclusie / Onze Mening
Widget’s Workshop weet meteen op te vallen dankzij zijn originele vormgeving. De doorzichtige kaarten in de vorm van tandwielen zorgen niet alleen voor een leuk visueel effect, maar geven het spel ook een unieke, bijna mechanische sfeer die perfect past bij het thema van robots en golems. De manier waarop je verschillende onderdelen combineert om wezens te bouwen, voelt fris en creatief aan.
Het spelmechanisme - onderdelen verzamelen, combineren en punten scoren op basis van overeenkomsten - is eenvoudig te begrijpen, maar biedt genoeg keuzes om interessant te blijven. Wel vinden we dat de aangeraden leeftijd wat aan de hoge kant ligt: jongere spelers vanaf 8 jaar kunnen dit spel met wat begeleiding ook zeker aan.
Widget’s Workshop is een origineel en mooi uitgewerkt spel dat opvalt door zijn innovatieve materiaalkeuze en toegankelijke gameplay. Het spel speelt vlot, duurt niet lang en is niet moeilijk, waardoor het ideaal is om tussendoor te spelen. Wij vinden het bovendien een plezierig spel dat we vooral met het gezin zullen spelen - als een luchtig moment na school of als een ontspannend tussendoortje.
Overzicht
| Speelduur | 15 - 30 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 5 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 8 jaar volgens ons; op de doos staat vanaf 14 jaar |
Wij danken Phase Shift Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.