Wispwood

Wispwood combineert rust, sfeer en puzzelen in een prachtig vormgegeven spel dat je telkens weer verleidt om nogmaals in het magische bos van vormen en lichtjes te duiken.

Doel van het spel

Zoveel mogelijk punten behalen door aan de criteria van de doelkaarten te voldoen en dit over drie ronden.

Setup

De vijvertegel wordt in het midden van de tafel gelegd. De vier puzzelstukken worden er willekeurig rond geplaatst. De tegels worden met hun boomzijde naar boven geschud. Hiervan worden er acht genomen en open op de daarvoor bestemde velden in het speelgebied geplaatst, zodat de whisps - dwaallichtjes - zichtbaar zijn.

Elke speler kiest een kat, neemt een boomtegel en plaatst die met de actieve zijde op de boomtegel. Van elk van vijf type doelkaarten wordt er één willekeurig getrokken en open gelegd. Voor een eerste, of een gemakkelijker spel, kan je ervoor kiezen om de doelkaarten met één pootafdruk te kiezen - in plaats van met twee pootafdrukken.

Een eerste speler wordt gekozen en krijgt de poottegel.

Spelverloop

Het spel duurt drie ronden. In de eerste ronde blijven de spelers binnen een 4x4 rooster, in de tweede ronde binnen een 5x5 en in de derde ronde binnen een 6x6 rooster.

Tijdens de beurt zal de actieve speler één van de whisps kiezen. Daarbij kiest de speler ook één van de twee aangrenzende vormen. Eén van deze vormen zal de speler moeten maken met boomtegels - dus de bomen naar boven - uit de voorraad. De vorm moet bestaan uit een aantal boomtegels en de whisp, die op eender welke plaats binnen de vorm mag liggen. Deze vorm moet minstens aan één tegel die reeds in het rooster ligt orthogonaal grenzen. De geplaatste vorm moet zich binnen het rooster bevinden, waarbij de grootte afhankelijk is van ronde. Sommige whisps - groene - hebben ook plaatsingsregels die op de getrokken doelkaart staan.

Het aanbod wordt niet aangevuld en na de plaatsing is het de beurt aan de volgende speler.

Wanneer er tijdens het begin van een beurt whisps liggen van dezelfde soort, dan kan de actieve speler ervoor kiezen om deze op de aflegstapel te plaatsen en het aanbod opnieuw aan te vullen.

Je kat heeft twee zijden: een actieve kant en een gedeactiveerde kant. Je kan de kat voor twee acties gebruiken tijdens je beurt:

  • Je mag, ongeacht het aantal en type whisps, het aanbod vernieuwen;
  • Je kiest een whisp, maar een andere vorm die ernaast ligt.

Na het activeren van de kat plaats je die op zijn inactieve zijde.

Tijdens het spel mag je ook een boomactie uitvoeren in plaats van een gewone actie. Hiermee mag je één, twee of drie boomtegels plaatsen in je rooster en mocht je kat geactiveerd zijn, draait die weer naar zijn actieve zijde.

Een ronde eindigt wanneer een speler erin slaagt al zijn vakjes in zijn rooster in te vullen. Hoeveel dat er zijn is afhankelijk van welke ronde. De spelers tussen de huidige speler en de startspeler krijgen nog een beurt. Daarna scoort iedere speler zijn rooster. Eerst volgens de vijf doelkaarten, en als het rooster volledig ingevuld is, krijgen de spelers nog bonuspunten. De som van al deze criteria wordt gemaakt.

Daarna mogen de spelers kiezen om hun kat te verplaatsen. Het aanbod wordt niet aangevuld, en de kat wordt niet automatisch opnieuw actief. Daarna worden alle boomtegels uit de roosters verwijderd, enkel de whisps blijven liggen. De startspelerfiche gaat naar de volgende speler in wijzerzin en een nieuwe ronde start. Zowel in langte als breedte mag er nu één tegel extra geplaatst worden - dus 5x5 in de tweede ronde en 6x6 in de derde ronde. Na de derde ronde stopt het spel.

De som van alle scores over de drie ronden wordt gemaakt en de speler met de meeste punten wint het spel. Indien gelijkspel wint de speler die het meest zijn/haar rooster volledig heeft kunnen invullen en als dat gelijk is wordt de overwinning gedeeld.

Solo

Je kan het spel ook alleen spelen. Hierbij zal je het opnemen tegen een virtuele - of spook - speler. In het spel zitten ook een soort meetmiddelen die men gebruikt tijdens het gewone spel om te zien hoe ver het rooster gaat, maar op de achterzijde staan richtlijnen voor het scoren van de solomodus. Je zet het speelgebied klaar zoals normaal, maar vervangt één whisp door de kat van de tegenstander. 

In deze modus zal je ook gebruik maken van de vuurvliegjes. Deze zullen bepalen hoe ver de kat kan kijken en die neemt de whisp, die volgens de richtlijnen de meeste punten zal opleveren. De kat neemt dan de plaats in van de whisp. Jijzelf speelt als normaal en de ronde eindigt wanneer jouw rooster volledig ingevuld is. Er worden dan punten gescoord door jezelf en de spookspeler. Na de derde ronde weet je of je gewonnen hebt van je virtuele tegenstander.

Materialen

Alle materialen in Wispwood zijn sfeervol en volledig in thema. De kaarten hebben een standaardformaat en -kwaliteit. De tegels en het speelbord zijn gemaakt van stevig karton en voorzien van passende afbeeldingen. De vijvertegel puzzel je tot een cirkelvormig speelbord, en voor het eerste spel moet je de kattentegels met dubbelzijdige tape vastmaken.

Conclusie / Onze Mening

Wispwood is een rustgevend puzzelspel dat perfect is voor spelers die houden van doordacht plannen en het optimaliseren van patronen. Het spel combineert eenvoudige basisregels met steeds uitdagendere beslissingen, doordat elk van de drie ronden in een groter speelrooster wordt gespeeld. De keuze tussen whisps en de bijhorende vormen zorgt voor interessante afwegingen, terwijl je kat net dat tikkeltje flexibiliteit biedt wanneer je even vastzit.

De herspeelbaarheid is zeer hoog dankzij de variatie in doelkaarten, de wisselende whisps en de manier waarop elke ronde opnieuw start. Geen enkel potje voelt hetzelfde aan, waardoor het spel telkens opnieuw uitnodigt om het nóg beter te doen.

Wij halen Wispwood vooral boven op een rustige avond, wanneer we zin hebben in een ontspannend maar toch uitdagend puzzelspel. Het voelt kalm, gezellig en biedt voldoende uitdaging. Zeker een aanrader voor puzzelliefhebbers die houden van een rustige, thematische spelervaring.

Overzicht

Speelduur30 - 45 minuten
Aantal Spelers1 - 4 spelers
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk
Voor wie?Vanaf 10 jaar

Wij danken voor CGE het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

1 views
Genre: Fantasy , Abstract Strategy
Publishers: Czech Games Edition , HeidelBÄR Games
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.