
Doel van het spel
Leg als eerste al je handkaarten af en win het spel.
Setup
De personagekaarten met de speciale randen doen mee met het oefenspel, maar hebben hier geen verdere functie. De personagekaarten met de speciale randen hebben een speciale functie in de meester-tovenaar modus.
Elke speler krijgt zes personagekaarten. De resterende kaarten worden als een gedekte trekstapel in het midden van de tafel gelegd. De bovenste kaart wordt open gelegd en dient als eerste kaart van de aflegstapel. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Een kaart heeft steeds drie eigenschappen: het personage (heks, magiër, draak), de kleur (rood, blauw, geel) en een voorwerp (ketel, boek, bezem).
De leerling-tovenaar modus
De actieve speler heeft drie mogelijkheden:
Wanneer een speler een handkaart heeft met twee van drie overeenkomstige kenmerken van de bovenste kaart van de aflegstapel, mag de speler zijn handkaart afleggen op de aflegstapel.
Wanneer de speler de dubbelganger heeft (alle drie dezelfde kenmerken) zijn er twee opties:
- Het kan zijn dat je de dubbelganger van de bovenste kaart op handen hebt;
- Het kan zijn dat je na het afleggen van een kaart de dubbelganger op handen hebt.
In beide gevallen mag je de dubbelganger onmiddellijk spelen en krijg je een extra beurt - tenzij je geen extra beurt wil.
In het geval dat de speler geen kaart kan afleggen, neemt die een kaart van de trekstapel. Indien de speler dan een kaart kan afleggen, mag die dat onmiddellijk doen.
De meester-tovenaar modus
Wanneer een speler een kaart speelt met een speciale rand, trekt de speler een kaart van de spreukstapel. Die spreuk legt de actieve speler voor een andere speler. Dit mag ook zichzelf zijn. Er mag slechts één spreuk voor een speler liggen.
Er zijn verschillende spreuken. Een spreuk met een rode rand is een vloek. De speler die deze kaart voor hem heeft liggen mag geen kaart spelen met het afgebeelde voorwerp of personage. Een spreuk met een groene rand is echter positief. De speler die deze kaart voor hem heeft liggen mag een kaart spelen met het afgebeelde voorwerp/personage zonder te moeten voldoen aan de regel waar twee karakteristieken hetzelfde moeten zijn.
Daarnaast hebben we nog de tornado, dan veranderen de spreuken die voor de spelers liggen van positie. Zij schuiven namelijk één plaatsje op. In de regels konden we niets vinden in wijzerzin of tegenwijzerzin, dus lieten we de speler kiezen die de spreuk trok. Deze spreuk komt dan op de aflegstapel terecht.
Als laatste spreuk hebben we nog abracadabra. De speler die deze spreuk voor hem heeft liggen mag al zijn kaarten afleggen in één beurt, volgens de 'twee van de drie' regel.
Daarnaast kan je, als je een dubbelganger aflegt ervoor kiezen om in plaats van een extra beurt te spelen, ervoor te kiezen om te heksen. Je mag dan een spreuk die voor een speler ligt voor jou leggen. Als daar reeds een spreuk ligt, komt die op de aflegstapel te liggen.
Materialen
De materialen bestaan een aantal kaarten van standaardgrootte- en kwaliteit. De verschillende eigenschappen zijn duidelijk weergegeven, en de illustraties versterken de spelbeleving. Kinderen vinden de personages erg grappig.
Conclusie / Onze mening
Witty Witches is een kort, klein en snel kaartspelletje waarbij je UNO-gewijs steeds kaarten op elkaar legt en zo snel mogelijk je handkaarten afspeelt. De insteek met de regel van de 'twee van de drie overeenkomstige elementen' is origineel. De artwork is mooi gericht op kinderen, maar het spelverloop is ook ideaal voor volwassenen.
Het spelletje vindt hier gemakkelijk zijn weg, al spelen we hier enkel de moeilijkere variant. De toevoeging van de spreuk en het 'pesten' is gewoonweg leuk. Het is een ideaal spelletje voor even tussendoor, ook als het gezelschap uit wat meer mensen bestaan.
Overzicht
Speelduur | 10 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot zes spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf 7 jaar |
Wij danken Jorta Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.