Doel van het spel
De meeste punten verzamelen door dominantie te hebben in een gebied, wanneer hiervoor punten gescoord worden. Je verdient ook punten op het einde van het spel in functie van je opwaarderingen of het vangen van prooi. De speler met de meeste punten wint het spel.
Setup
Wolven speel je het best met 3-5 spelers. Op het einde van de setup komt de uitleg hoe men de setup opstelt voor twee spelers.
Het startbord en de aangrenzende gebieden worden gelegd in functie van het aantal spelers - zie regelboek. Op elk veld waar een wolf op afgebeeld staat plaatst men een 'eenzame wolf' fiche. Op elk veld met een prooi-afbeelding (roze) legt men een willekeurige stapel van twee verschillende prooifiches.
Bij drie spelers maakt men zes stapels: eentje van elke diersoort en een extra konijnen.
Bij vier spelers maakt men acht stapels: eentje van elke diersoort en een extra konijnen, wasberen en zwijnen.
Bij vijf spelers maakt men tien stapels: twee stapels van elke diersoort.
We leggen het maanlichttableau zichtbaar voor iedereen en op de correcte zijde. Neem een aantal maanfiches in functie van het aantal spelers.
Met drie: twee fiches van elke soort.
Met vier: twee wassende maan en drie halve en volle maan.
Met vijf: drie wassende maan en volle maan en vier halve maan.
Elk van die fiches worden willekeurig op een waterbron-veld geplaatst.
Er zijn herinneringsfiches - sterren - die we leggen op de gebieden met een wassende maan. Hier worden de eerste keer gebiedspunten geteld.
Elke spelers kiest een kleur en het daarbij horend spelersbord en draait die op de juiste zijde. Twee alfawolven en twee gewone wolven leggen we apart - die komen op het spelbord terecht. Iedere speler krijgt een set terreintegels, passend bij de gekozen kleur/roedel. Hierbij is er eentje waarbij beide zijden hetzelfde zijn. Deze wordt het eerst geplaatst, in het eerste vak links. De overige worden in de volgende inkepingen geplaatst, zo dat vijf verschillende gebieden zichtbaar zijn. In totaal zal je dan zes tegels hebben, waarbij er twee hetzelfde tonen.
De overige meeples zet de speler op de daarvoor bestemde vakken: de schuilplaatsen komen bovenaan bij 'Roedelspreiding', 'Wolvensnelheid' en 'Huilbereik'. De holen komen linksonderaan en de overige wolven (alfa en andere) worden rechtsonderaan geplaatst. Let hierbij op dat je de correcte wolf op het correcte veld plaatst.
Een eerste speler wordt gekozen. Die kiest een leeg veld aan de centrale kloof (starttegel) en zet daar één alfawolf en één roedelwolf. In wijzerzin doen de andere spelers nu hetzelfde. Dan startend met de laatste speler in tegenwijzerzin wordt hetzelfde gedaan, maar moeten de wolven geplaatst worden aan de andere kant van de kloof. De eerste speler zal starten met zijn beurt.
Twee Spelers
Wanneer we met twee spelers spelen, gebruiken we niet het startbord met de kloof, maar kiezen we vijf willekeurige startgebieden, die we dan in elkaar puzzelen zoals staat in het regelboek. Opnieuw worden er 'eenzame wolf' fiches geplaatst op de overeenkomstige velden. Van elke prooifiche wordt nu slechts één exemplaar op de prooivelden gelegd. Het maanlichttableau wordt op de 2/3 spelerkant gelegd in het midden van de tafel.
De verschillende gebieden op de waterbronnen zijn nu anders. Leg op elke waterbron:
- Eén wassende maan;
- Eén volle maan;
- Eén volle maan;
- Eén wassende maan op één halve maan;
- Eén halve maan op één volle maan.
Leg opnieuw de herinneringsfiches op de wassende manen.
Nadat de spelers hun kleur hebben gekozen, wordt er nog een derde kleur gekozen die een derde roedel zal simuleren. Zet op elk veld direct rechts van deze roedel; bij de wassende maan twee roedelwolven; bij de wassende en halve maan leg je één hol; bij de volle manen leg je een hol en een alfawolf; bij de halve en volle maan leg je één hol en twee alfawolven.
De spelers bereiden hun spelersbord voor, net zoals in een 3-5 spelerspel, maar met de zijde voor twee spelers. De gekozen startspeler plaatst een alfawolf en roedelwolf op een gebiedsbord zonder wassende maan. De tweede speler voert deze actie tweemaal uit, en dan de startspeler nog eens. De tweede speler ontvangt ook nog een bonusactiefiche die hij op elk moment in het spel mag inzetten.
Spelverloop
De actieve speler voert twee acties uit. Deze mogen dezelfde zijn. De kosten worden betaald door de terreintegels om te draaien. Indien in het bezit van bonusactiefiches, mag die meer dan twee acties uitvoeren. Er zijn ook nog bonusterreinfiches. Deze dienen als een extra tegel van een zelfgekozen type terrein. Nadat alle acties uitgevoerd zijn wordt er gecontroleerd op het maanlichttableau of er een gebiedstelling is geactiveerd. Daarna is het de beurt aan de speler in wijzerzin.
De kost die je moet betalen - om te draaien tegels - hebben steeds betrekking op het doelgebied. Op de tegels staat ook aangeduid welk type gebied er zich op de achterzijde bevindt.
De verschillende acties zijn:
- Verplaatsen: je draait een terreintegel van het doelgebied om en verplaatst een aantal wolven gelijk aan je verworven roedelspreiding over een aantal hexagonalen gelijk aan je verworven wolvensnelheid. Je mag enkel wolven op velden waar een 'eenzame wolf' of prooi is afgebeeld verplaatsen, op voorwaarde dat die reeds weg zijn. Wolven mogen opsplitsen, en mogen niet door waterbronnen of de centrale kloof. Er geldt een maximum van twee speelstukken - wolven, holen, schuilplaatsen - per veld.
Wanneer een alfawolf eindigt op een veld met een roedelwolf van een andere speler, duwt die de roedelwolf weg op een leeg veld, of op een veld waar al een stuk van de andere speler staat. Een wolf mag zijn beweging eindigen op een schuilplaats van een andere speler, maar niet op een hol. Twee wolven van eenzelfde type, maar van andere spelers kunnen nooit een veld delen. - Een schuilplaats bouwen: je draait hiervoor twee terreintegels (van hetzelfde type) om. Het doelveld moet bezet zijn door je alfawolf of eraan grenzen. Je neemt dan één schuilplaats van één van de drie eigenschappensporen van ons spelersbord. Die wordt dan geplaatst op het doelveld. Die mag niet worden gebouwd op een veld met een wolf van een andere speler, en er mag maximaal één hol of schuilplaats per veld zijn. Denk aan de limiet van twee speelstukken per veld.
- Een schuilplaats naar een hol opwaarderen: wanneer een schuilplaats naast een waterbron ligt, en het doelveld is bezet door je alfawolf of grenst aan dat veld, kan je de schuilplaats van het bord nemen en in de plaats daarvan een hol zetten, het meest linkse vanop je spelersbord. Dit geeft je een bonusterreinfiche. De schuilplaats plaatst men op het eerstvolgende lege veld van het maanlichttableau. De schuilplaats mag geplaatst worden als er zich een wolf van een andere speler op dat veld bevindt. Deze wolf wordt dan naar een naburig veld verschoven - leeg of vriendelijk - door de speler die het hol bouwt.
- Huilen: wanneer een 'eenzame wolf' fiche in het huilbereik ligt van een alfawolf, kan die er naar huilen. Er wordt dan twee terreinfiches van het type waar de eenzame wolf zich bevindt omgedraaid. De eenzame wolf gaat dan van het bord en wordt vervangen door een wolf van de actieve speler. Hij neemt de meest linkse wolf en begint van de bovenste rij om te nemen van zijn spelersbord. De fiche gaat naar het eerstvolgende lege veld van het maanlichttableau.
- Domineren: hierdoor ben je in staat om wolven van een andere speler om te zetten naar wolven van jouw eigen roedel. Hiervoor moet je drie terreintegels van hetzelfde doeltype omdraaien en moet er een roedelwolf of schuilplaats - die alleen staat op een veld - van een andere speler binnen huilbereik liggen. De roedelwolf of schuilplaats komt op het maanlichttableau en wordt vervangen door een wolf of schuilplaats van de actieve speler.
- Jagen: wordt automatisch geactiveerd op het einde van een beurt. Wanneer een speler drie wolven heeft verzameld in drie verschillende velden rondom een prooi(fiche), dan mag hij die nemen en plaatsen op zijn spelersbord op het meest linkse veld van zijn jachtspoor. Een speler mag niet meer dan één prooifiche hebben van dezelfde soort. Een speler ontvangt ook een bonusactiefiche.
Wanneer er op het einde van een beurt, nadat de actieve speler al zijn acties heeft uitgevoerd, er spelcomponenten (schuilplaatsen/wolven/fiches/...) voorbij een aangegeven veld op het maanlichttableau liggen, wordt er een puntentelling geactiveerd. Dit is een wassende, halve of volle maan en in functie van het aantal spelers.
De invloed van elke speler op het desbetreffende gebiedsbord wordt bepaald. Hierbij zijn wolven en schuilplaatsen één punt, en een hol drie punten waard. Wie de meeste invloed heeft, krijgt de maanfiche en draait die om. Die is op het einde van het spel zoveel punten waard. De speler op de tweede plaats krijgt het tweede getal afgebeeld op die fiche. Zijn er twee spelers die de meeste dominantie uitoefenen, dan krijgt elk een aantal punten gelijk aan het tweede - mindere - getal. Geen enkele andere speler scoort dan punten. Indien er een gelijkstand is voor de tweede plaats, dan ontvangen die geen punten, enkel de speler op de eerste plaats ontvangt in dat geval punten.
Het spel eindigt direct na de gebiedstelling van de 'volle maan'. De score van de spelers bestaat uit de som van de gewonnen overwinningsfiches en het hoogste zichtbare getal van de zes sporen op het spelersbord. Degene met de meeste punten wint het spel. In het geval van gelijkstand wint de speler met de meeste overwinningsfiches. Indien gelijk wint de speler met de meeste wolven op het speelbord. Indien nog gelijk delen de spelers de overwinning.
Gebiedstellingen met twee spelers
Wanneer een spel met twee spelers wordt opgezet, worden sommige maanfiches op elkaar geplaatst. Na de gebiedstelling verdwijnen de maanfiches uit het spel zodat de andere maanfiche zichtbaar wordt.
Materialen
De gebruikte materialen zijn een hele hoop kartonnen componenten, zoals de fiches, het maanbord, het spelersbord, de gebiedstegels en de gebiedsborden. Deze zijn van kwalitatief stevig materiaal. De componenten zoals wolven, holen en schuilplaatsen zijn houten meeples. We waarderen zeker de mooie artwork van de spelersborden waarbij een 'natuurlijk' element niet ver weg blijkt.
Conclusie / Onze mening
Wolven is een zeer tactisch spel waarbij je niet alleen dominantie over gebieden moet uitoefenen - al is dat een manier om punten te scoren - maar de truc bestaat er ook in het spel te zetten naar jouw hand. De eenzame wolven of schuilplaatsen omzetten naar die van jou, goed kijken naar wat je mogelijkheden zijn van je wolven en vooral welke tegels je zal omdraaien heeft een grote invloed. Die laatste is vooral van belang voor jouw volgende stap, en misschien zelfs die daarop. Daarom dat je met Wolven best een paar stappen vooruit denkt.
Ik zet het bordspel daarom ook graag op tafel, omdat de regels vrij eenvoudig zijn - die staan overigens ook op player aids of je spelersbord - en het tactisch element vrij hoog ligt. Het is leuk, en tegelijkertijd frustrerend, als een andere speler de boel in jouw hoofd omgooit en je op zoek moet naar andere manieren om je doel te behalen. Hierdoor is de spelersinteractie zeker aanwezig, vooral vanaf de tweede helft van het spel, wanneer iedereen gedwongen wordt om naar dezelfde gebieden te gaan. Het kan dan ook voorvallen, bij de spelers die hun tactiek volledig willen doordenken, dat de downtime, vooral bij vijf spelers, wat te hoog wordt.
Overzicht
Speelduur | 75 minuten, al konden we na setup meestal afronden rond 60 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vijf, drie à vier speelt het meest vlot |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld omdat je toch wel wat moet vooruit denken |
Voor wie? | +12 staat op de doos en dat is terecht |
Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.