Bite the Bullet: You Are a Legend

Van de maker van Saboteur komt nu een heus western spel in boekvorm naar je toe! Lees hier wat je mag verwachten van Bite the Bullet: You Are a Legend!

Doel van het spel

In een solo of coöperatief spel 'het spel' verslaan door het scenariodoel te behalen. In de competitieve modus het doel van het scenario behalen vooraleer je tegenstander dat doet.

Setup

Eerst en vooral wordt er één van de beschikbare scenario's gekozen. Daarna kiezen de spelers het personage waarmee ze gaan spelen. In een solospel kies je één van de beschikbare personagebladen (pagina 69 en/of 71), als je een coöperatief (tweespeler) spel speelt, neem je ze sowieso beide. In de solomodus speel je met één of twee personages, in een tweespelerspel kiest elke speler één van beide. Degene die beschikbaar zijn voor de spelers zijn de personages met de blauwe randen. De andere personages, met de rode contouren, worden NPC's (Non-Player Character).

Speel je een competitief (PVP) spel, dan kan je dat doen met twee tot vier spelers. Hiervoor gebruik je de personagebladen pagina 73 en 75. Hier hebben alle personages een omkadering in dezelfde kleur, hetzij rood, hetzij blauw. Speel je met twee, dan neemt elke speler een blad en neemt de controle van de vier actoren, speel je met drie dan is er een verdeling (2 VS 1) en speel je met vier, dan neemt elke speler de controle van twee figuren (2VS2).

Daarna worden de leiders gekozen: de sheriff of de bendeleider. Elke factie heeft er maar eentje en deze cowboy heeft een extra leven en heeft soms betrekking met bepaalde scenariodoelen.

Een optionele toevoeging is het hoefijzer. Je spreekt op voorhand af hoeveel elke factie er krijgt, en die worden dan onderling verdeeld tussen de personages. Een hoefijzer zorgt ervoor dat je een volledige worp (en enkel een volledige worp, dus niet gedeeltelijk) mag hergooien, of als er naar jou zou geschoten worden, dat die worp herdaan wordt. Na gebruik gaat het hoefijzer terug in de algemene voorraad.

Een cowboy is niets zonder zijn uitrusting, en om te bepalen wat die allemaal hebben, worden er twee dobbelstenen (D6) gegooid. De ene staat voor het hoofdwapen, de andere voor de uitrusting - dit spreek je ook op voorhand af. De resultaten worden vergeleken met een tabel, en de desbetreffende figuur ontvangt de uitrusting en legt die op de bijhorende plaatsen.

Na deze stap worden in een solospel of coöperatief spel de NPC's gekozen, naargelang een gekozen moeilijkheidsgraad die op pagina 46 staat. Concreet zal je twee tot zes tegenstanders kunnen hebben. Je neemt de counters (nummers die je moet uitknippen uit het boek én vermeld staan op de personagebladen) van degene met een ronde rand en je laat uit je hand er zoveel vallen als je tegenstanders nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld vier NPC's nodig, dan laat je vier van deze counters uit je hand vallen. De laatst gekozen NPC is de baas (sheriff of bendeleider) van je virtuele tegenstander.

Daarna is het tijd om de map te bevolken volgens de regels van het scenario. De 12 conceal counters (met een '?' op de achterzijde) worden willekeurig geplaatst op de map, op de plekken waar er eentje moet liggen, bekijk hiervoor het gekozen scenario. De speler die deze personages controleert mag ten allen tijde kijken naar deze gedekte zijde. De spelers wiens cowboys op het veld mogen komen gooien dobbelstenen om de vakken te bepalen op het speelveld waar zij zullen geplaatst worden. Zij mogen kiezen tussen de witte en de rode afgebeelde waarden op het scenario.

Je kan ook paarden aan het scenario toevoegen, hier worden dan enkele extra regels aan toegevoegd.

Spelverloop

Nadat alles klaargezet is, verloopt het spel in verschillende ronden, steeds opgedeeld in dezelfde fasen.

De allereerste fase is het bewegen van de gedekte counters. In een solo of coöperatief spel bewegen deze counters naar het doelwit beschreven in het scenario. Zij doen dit orthogonaal en niet diagonaal en slechts één vakje. Zij kiezen ook de kortste weg, een counter zal nooit een langer pad kiezen, zelfs als dit pad geblokkeerd zou zijn. Komt een counter in LoS (Line of Sight), dan wordt het nummer kenbaar gemaakt. Komt dit overeen met één van de nummers van de personages op de bladen, dan komt die op het bord in plaats van de counter en wordt de counter uit het spel gehaald. Indien dit geen personage is wordt enkel de counter uit het spel gehaald. Om bij te houden welke counter(s) je reeds bewogen hebt, kan je deze tappen (schuin leggen). In een competitief spel zijn er iets meer opties die de speler die de counters controleert kan uitvoeren. Allereerst kan je ze bewegen, net zoals beschreven hiervoor, maar daarnaast kan je ze ook kenbaar maken - waardoor je een cowboy op het veld mag plaatsen, als dat getal een personage voorstelt - of je kan ze in ambush zetten. Als een cowboy van het andere team dan in LoS komt van deze counter, mag die een schot lossen naar deze, als die een personage voorstelt. Als die geen personage voorstelt verdwijnt de counter - gezien deze nu in LoS is van het vijandige team.

Line of Sight wordt bepaald of de punten, afgebeeld op de vlakken, al dan niet kan verbonden worden met een lat of touwtje. Wanneer je naar binnen (of naar buiten kijkt) is LoS steeds orthogonaal rechtdoor, gaat door vensters, maar niet door deuren. Als er iemand bij een deur of venster staat en bijvoorbeeld naar buiten kijkt, wordt de LoS bepaald door drie 'kolommen', waarbij de middelste kolom orthogonaal rechtdoor is, en de andere twee liggen daar net naast horizontaal of verticaal. Enkel de twee rechtstreekse diagonaal gelegen vlakken bij de 'kijker' horen niet bij LoS. De regel geldt dat als iemand in LoS staat van een andere speler, dat die speler ook in LoS staat van de eerste. Komt er een vijandige counter in LoS, dan wordt deze onthuld. Stelt deze een cowboy voor, dan komt die op het veld te staan.

Na de counterfase (of het bewegen, onthullen ... ervan) is het tijd voor de actiefase. Eerst wordt er gekeken naar de personagebladen. Bij elke figuur staat linksonderaan een nummer en dit telt eigenlijk als initiative. De speler met het laagste nummer gaat eerst, en zo oplopend. In een solo of coöperatief spel is dit vrij duidelijk, gezien de getalletjes er mooi opstaan, in het geval van een competitief spel worden de facties steeds afgewisseld, als alle counters van het bord zijn. Als er tijdens deze fase een counter onthuld wordt en een cowboy geplaatst, neemt die gewoon deel in de actiefase, als hij aan de beurt zou komen. Het kan zijn dat zijn initiatiefnummer lager is dan de huidige speler, die komt dan deze ronde niet meer aan de beurt. Wie dus het laagste initiatief heeft komt aan de beurt.

Een dobbelsteen wordt geworpen, en de waarde opgezocht in een tabel, horende bij dat personage. In het geval van een NPC zal deze bepaalde gedragingen uitvoeren zoals schieten, dekking zoeken, bewegen en dergelijke meer. Al deze acties staan vermeld en zijn op zich vrij duidelijk, maar worden nog uitvoerig uitgelegd in het regelboek. In het geval dat het personage door een speler bestuurd wordt, staat in de tabel een aantal actiepunten - één tot vier. De speler heeft dan een hele resem acties tot zijn beschikking die één tot drie actiepunten kosten. De acties die één punt kosten zijn:

  • Beweeg één veld in orthogonale richting.
  • Neem een item op of verwissel met je carry-on.
  • Schiet naar een andere cowboy. Om te schieten moet een tegenstander niet enkel in LoS staan, maar moet het wapen ook de afstand kunnen overbruggen. Een shotgun geraakt niet zo ver als een Winchester. De reikwijdte staat steeds vermeld op de fiches. Sommige wapens doen dubbele schade, zoals die shotgun, en met een revolver kan je bijvoorbeeld twee schoten lossen. Om te schieten worden er steeds twee dobbelstenen per schot gegooid. Gooi je 2 of 3, dan geraakt je wapen geblokkeerd. Gooi je 12, dan raak je de tegenstander tweemaal en gooi je één minder dan het gewenste resultaat, dan krijgt de tegenstander een 'close call'-fiche. Die zorgt voor een '-1' modifier van de waarde van de dobbelsteen de volgende keer dat die speler gooit om zijn actiepunten te bepalen - of zijn acties als het een NPC is. Hoe bepaal je nu het gewenste resultaat?

    Het gewenste aantal te werpen ogen wordt 'sweat' genoemd. Eerst wordt gekeken naar de afstand. De vakjes worden orthogonaal geteld, dus elk vakje telt als '+1'. Daarbij wordt de standaard 'sweat' waarde van de speler bij opgeteld. Elke wonde die de schieter heeft, telt als '+1' sweat. Als de schutter niet naast een deur of venster staat, maar er wel doorschiet of de vijand staat in cover wordt er '+1' bij opgeteld. Sommige artwork op het veld telt als cover, deze staan beschreven in het regelboek. Zit de schutter op een paard, of schiet die met twee revolvers tegelijkertijd, dan krijgt die ook een extra sweat. Indien de geworpen waarde gelijk of hoger is dan de 'sweat'-waarde, is het raak en worden er levenspunten van het doelwit afgetrokken! Hierbij worden ook de gebruikte kogels aangeduid van het gebruikte wapen.
  • Het maken van een geblokkeerd wapen.
  • Richten zorgt voor '-2' sweat.

Sommige acties kosten twee actiepunten:

  • Door een venster klimmen.
  • Whiskey drinken zorgt ervoor dat je een levenspunt terugkrijgt.
  • Dynamiet gooien.
  • Close combat of een mep geven.
  • De cowboy in ambush plaatsen.

Wanneer je kogels op zijn, moet je uiteraard herladen. Hiervoor kan je één, twee of drie actiepunten spenderen om respectievelijk één, drie of vijf kogels te herladen.

Wanneer iedereen aan de beurt is geweest (de speler met het hoogste initiatiefnummer heeft zijn beurt gedaan) eindigt de ronde en gaan we onmiddellijk over naar een nieuwe. Het spel eindigt wanneer één van beide facties zijn doel bereikt heeft.

Materialen

Al het materiaal kan je verkrijgen in twee boeken: een basisspel en een uitbreiding. Van het basisspel moet je een gedeelte uitknippen of uitsnijden, en van de uitbreiding alles. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om elke bladzijde in beide boeken uit te snijden. Sommige onderdelen zoals de standees en de tokens moet je nog verder uitknippen. De personagebladen stop je in een plastic hemdje of kan je lamineren. Je moet hier immers op schrijven met een stiftje en opnieuw uitwissen. Sommige knipsels moet je aan elkaar vastplakken of vastlijmen. Al bij al ben je met al het knutselwerk wel een uurtje of twee bezig. Je moet ook zelf de lijm, tape, dobbelstenen, stiftje en wissertje voorzien. Je koopt echt letterlijk één (of twee met de uitbreiding) boek(en). De ontwikkelaar van het spel heeft ondertussen ook een extra pagina met counters voorzien op boardgamegeek en is steeds bezig met nieuwe mechanismen uit te werken, die hij daar ook beschikbaar stelt.

Conclusie

Bite the Bullet: You are a Legend is een spel dat meerdere mechanismen combineert, met in hoofdzaak een 'hidden movement' gedeelte en een 'shoot and cover'. Hierbij komt ook nog eens dat je best soms karig met je kogels omschiet - pun intended - en dat je voorzichtige overwegingen moet maken wat betreft aanvallen, terugtrekken en soms dekking nemen. Zowel de solo (of coöperatieve) modus en competitieve modus zijn zeer degelijk uitgewerkt. In het eerste geval moet je soms het onvoorspelbaar gedrag van de NPC's ondergaan en in de competitieve modus is het gewoonweg veel plezier. Het belangrijkste is dat beide vrij goed gebalanceerd zijn, al hangt er ook wel een deel af van je dobbelworp. Krijg je er niet genoeg van, dan kan je de scenario's ook spelen als een heuse campagne, dit met nog enkele extra regels. Wil je nog extra scenario's, mappen en personages, dan kan je de uitbreiding aankopen en deze biedt ook de originele mappen in een dubbel zo groot formaat. Als je altijd al een spel wou spelen met een concept van sheriff VS outlaw, dan kan je met deze Bite the Bullet niet mis.

Overzicht

SpeelduurOngeveer 60 minuten
Aantal SpelersEén tot vier, al kan je dat gemakkelijk uitbreiden met house rules
Moeilijkheidsgraad  Gemakkelijk, maar met een tactische smaak
Voor wie?De vermelding is +12, maar dat is omdat je elkaar moet doden. Gameplaygewijs kan het zeker enkele jaren jonger.


Wij danken Frederic Moyersoen voor het ontvangen van een reviewexemplaar. 

534 views
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.