Doel van het spel
Zoveel mogelijk onderdelen van amuletten bij elkaar sprokkelen, samen met andere elementen om punten te scoren. De speler met de meeste punten wint het spel.
Setup
De elf tegenlichtdraken - met de achterzijde '6' - en de acht startkaarten - te herkennen aan de lintjes rechtsonderaan op de achterzijde - worden uit het spel genomen. Een eerste speler wordt gekozen. Die krijgt geen startkaart, de eerstvolgende speler krijgt er één, de daaropvolgende twee, en de laatste - in een spel met vier - krijgt er drie. De resterende worden terug in de doos gelegd.
Met de resterende kaarten worden twee stapels gemaakt, met op de ene achterzijde een getal, en op de andere de afbeelding van een draak. Deze twee stapels worden zo naast elkaar gelegd dat het aantal, en het type draak zichtbaar is. Van beide stapels wordt er één kaart omgedraaid en onder de stapels gelegd. Dit noemt vanaf nu het aanbod.
Alle amuletdelen worden door elkaar geschud, met de waarde naar beneden. In functie van het aantal spelers gaan er een aantal delen uit. Bij twee spelers gaan er 16 uit het spel, bij drie gaan er 12 uit het spel en bij vier spelers slechts 8. De amuletdelen worden omgedraaid zodat de waarde zichtbaar is. De amuletdelen met dezelfde waarde worden op elkaar gestapeld en stijgend geordend.
De schilden van diversiteit, gouden eieren (met waarde '4' naar boven), 15 parels (met de waarden gedekt) en de 10 kristallen worden in de buurt gelegd.
Spelverloop
Een beurt van een speler wordt onderverdeeld in vijf korte fasen.
In de eerste fase trekt de actieve speler één voor één 1, 2 of 3 kaarten uit het aanbod. Wanneer een kaart is genomen uit het aanbod, wordt dit onmiddellijk aangevuld. Er is geen handlimiet!
De tweede actie is optioneel. Hier zal de speler het magisch boek wijzigen. Hij kan de linker -of rechterstapel wijzigen, of beide. Op de voorzijde van de kaarten kan je ook handig zien wat er op de achterzijde staat: een getal of een soort draak. Als je het magisch boek wijzigt, dan leg je die kaart met de achterzijde naar boven, zoals de rest van de stapels.
Daarna kan de speler drakenkaarten neerleggen. Als hij geen kaarten kan afleggen is dat ook zo en krijgt de speler geen straf. Wanneer de speler drakenkaarten neerlegt, moet dit overeenkomen met het magisch boek - bijvoorbeeld drie blauwe draken. Die stapel kaarten legt hij in zijn speelgebied. Als hij in een latere beurt opnieuw kaarten speelt met dezelfde drakenkleur, dan legt hij die op zijn stapel. Per stapel mag slechts één drakenkleur aanwezig zijn, dus een speler kan maximaal vier stapels voor zich liggen hebben. Van het ogenblik dat een speler drie stapels heeft, mag hij geen draken meer spelen van de stapel die zich in het midden bevindt. Wanneer een speler vier stapels heeft, dan kan hij enkel nog draken spelen van de uiterste stapels. Een speler mag de posities van de stapels doorheen het spel niet veranderen.
Is de speler erin geslaagd om drakenkaarten te spelen, dan krijgt hij de vermelde beloning. Dit is meestal minstens één amuletdeel. Standaard neemt men het deel met de laagste beschikbare waarde, tenzij er een kroon op dit amuletdeel staat, dan wordt het deel van de stapel genomen met de hoogste waarde. Daarbij kan een speler ook een tegenlichtdraak (lees: joker), een gouden ei (punten) of een kristal ontvangen. Dat kristal kan een speler gebruiken om niet drie, maar vier drakenkaarten te trekken. Hij moet dit kristal dan opnieuw inleveren, en je mag slechts één kristal per keer gebruiken. De amuletdelen worden aan elkaar gepuzzeld en als een speler er drie heeft, dan kiest hij één van de parels om in het midden van de amulet te plaatsen.
De laatste fase is er eentje voor de andere spelers. Zij mogen elk om beurt ook drakenkaarten spelen, zoals het magisch boek dat aangeeft. Zij mogen echter het magisch boek niet wijzigen.
Het einde van het spel wordt ingeluid wanneer de spelers gezamenlijk een aantal volledige amuletten hebben samengesteld. Bij twee spelers zijn er dit 7, bij drie 8 en bij vier spelers zijn dit er 9. Iedere speler draait de amuletdelen en de parels om en telt de punten bij elkaar, alsook de eventueel gouden eieren. De speler met de meeste gouden eieren draait één van die eieren om naar waarde 16. Zijn dit meerdere spelers, dan doen meerdere spelers dit.
De speler met de meeste punten wint het spel, in het geval van een gelijkstand wint de speler met de meeste drakenkaarten voor zich. Is het nog steeds gelijkstand, dan delen de spelers de overwinning.
Hebben de spelers het spel al meerdere keren gespeeld, dan kan je de toverkisten aan het spel toevoegen. Van de zes wordt er eentje gekozen en de andere gaan terug in de doos. Nu kan je ook een kristal spenderen om gebruik te maken van de vaardigheid van de beschikbare kist.
Materialen
De gebruikte kaarten in het spel zijn iets groter dan het standaardformaat en van degelijke kwaliteit. De artwork hierop is lieflijk en spreekt aan tot de jongste spelers. De kristallen bestaan uit plastic en de rest zijn kartonnen onderdelen, gemaakt van karton van ongeveer 2mm.
Conclusie
Drakenherders is een licht tactisch draft en collection spelletje waarbij je ervoor moet zorgen dat je zoveel mogelijk beloningen bij elkaar sprokkelt. Op een bepaald punt in het spel zal je moeten beslissen welke drakenstapels je zal 'blokkeren' om eventueel de diversiteitsbonus te pakken. Heb je echter nog veel draken van die soort in je hand en ben je in staat om het magisch boek zo te manipuleren dat je een grote beloning ontvangt, is het misschien beter om nog even te wachten om een andere drakensoort te spelen. Dit zijn de afwegingen die je moet maken doorheen het luchtig spelletje dat kan dienst doen als familiespel of als filler tussendoor.
Overzicht
Speelduur | 20 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vier |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | 8+ is de vermelding op de doos en dat is correct |
Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.