
Doel van het spel
Het spel eindigt wanneer een speler 50 punten heeft. De speler met de meeste punten wint het spel.
Setup
Neem zoveel 'Survey Team' kaarten als er spelers zijn. Leg die open in het midden van de tafel. De rest gaat terug in de doos.
Voor het eerste spel ontvangt elke speler een vooraf gedefinieerde set kaarten, aangeduid met A, B, C of D rechts bovenaan. De overige kaarten worden geschud. In latere potjes krijgt elke speler zeven kaarten en leggen er weer twee op de aflegstapel.
De fiches met de overwinningspunten en de verkenningsfiches worden in de buurt gelegd.
Spelverloop
Tijdens het spel plaatsen de spelers tegelijkertijd kaarten in hun gebied. De kost van de kaart, die je steeds betaalt met andere kaarten staat linksboven in ofwel de ruit, ofwel de cirkel - wanneer die een zwarte rand heeft. Een speler kan kiezen uit verschillende acties tijdens zijn beurt:
- Je kan een ontwikkeling spelen (met een ruitsymbool). Je legt één kaart minder af dan de aangegeven kost.
- Je kan een wereld spelen (cirkel) en je betaalt de kost, of je hebt de nodige militaire kracht. Je betaalt de kost door handkaarten af te leggen. Het kan ook zijn dat je een planeet binnenvalt en neemt met militaire kracht. Die planeten herken je aan de rode cirkel. Je betaalt nu niet met kaarten, maar de som van reeds gespeelde kaarten moet groter of gelijk aan de waarde binnen de cirkel zijn. Je trekt na deze actie één kaart.
- Je kan een ontwikkeling en een planeet leggen. Dan betaal je de volledige kost en trek je geen kaart van de trekstapel.
- Je kan een verkenningsfiche plaatsen en dan kan je extra kaarten trekken. Je neemt dan een verkenningsfiche, trekt twee kaarten van de trekstapel en zoveel kaarten als je 'oogjes' hebt in je speelgebied. Dan leg je er opnieuw zoveel af als dat je 'oogjes' hebt in je rijk. Op die manier ontvang je twee kaarten. De verkenningsfiche wordt dan zo gedraaid dat de asterisk zichtbaar is.
De lay-out van een kaart bestaat uit verschillende componenten. Bovenaan in de kader staat de kost en het type kaart (ontwikkeling - ruit, planeet - cirkel). De kleur - en de stand van het kleine cirkeltje speciaal voor mensen met kleurenblindheid - geven aan welke soort productie zij ter beschikking stellen. Daaronder staan nog eventuele iconen: het oog staat voor het verkennen, de rode cirkel voor de militaire kracht die je bij krijgt en de groene X staat voor een chromosoom. Centraal onderaan staat een kracht en volledig onderaan staan de overwinningspunten en de inkomsten die je met die kaart krijgt.
Je mag meerdere dezelfde kaarten in je gebied hebben, behalve 'Survey Teams' en 'Trade Pacts'.
Na de acties worden er punten geteld en inkomsten vergaard. Je telt de overwinningspunten van elke kaart in je speelgebied, alsook de inkomsten - en dit elke ronde. Je ontvangt die fiches en de kaarten. Wanneer de trekstapel bijna op is ontvangt de speler met de meeste overwinningspunten eerst de inkomsten, dan gaat het verder in wijzerzin. Als de stapel leeg is, wordt de aflegstapel geschud en vormt die de nieuwe trekstapel. Als nog niemand 50 punten heeft, start een volgende ronde. De spelers mogen maximaal tien kaarten in handen hebben.
Het spel eindigt wanneer een speler 50 punten of meer behaalt. De speler met de meeste punten wint het spel. Indien gelijkstand wint de speler met de meeste kaarten in handen, plus de meeste inkomsten. Als het dan nog gelijk is, delen de spelers de overwinning.
Materialen
De componenten zijn degelijk: stevige fiches, kaarten van goede kwaliteit en een herkenbare stijl, vooral voor wie Race for the Galaxy kent. De iconografie is functioneel en zorgt ervoor dat je vlot kan inschatten wat kaarten doen, ook al vereist het spel een paar potjes om alles echt vlot te laten verlopen.
Conclusie / Onze Mening
Jump Drive is een vlot spelende engine builder waarbij je elke ronde opnieuw interessante keuzes maakt: investeer je in ontwikkeling, bouw je je militaire macht op, of probeer je met verkenningsfiches de juiste kaarten te vinden om je strategie verder uit te bouwen? Het simultaan spelen houdt het tempo hoog, waardoor het spel zelden langdradig aanvoelt, ook niet met meerdere spelers. Let wel op dat je qua tempo gelijke tred houdt met je tegenstanders, want de eerste die 50 overwinningspunten of meer behaalt, wint het spel.
De regels vragen wat uitleg in het begin, zeker omdat het kostensysteem op verschillende manieren werkt (kaarten betalen vs. militaire kracht). Maar eens je dit onder de knie hebt, komt de flow vanzelf en begin je de interessante combo’s te zien tussen de verschillende kaarten. De vaste startsets in het eerste spel helpen om snel vertrouwd te raken met het spelverloop.
Deze titel zal zeker nog op tafel komen, vooral in gezelschappen die houden van engine building en een competitieve race naar overwinningspunten. Dankzij de simultane beurten en het telkens opnieuw opbouwen van je rijk is er genoeg spanning en variatie om het spel meermaals te spelen zonder dat het verveelt.
Overzicht
Speelduur | 20 minuten |
Aantal Spelers | 2-4 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf 14 jaar, al kan het volgens ons wat jonger |
Wij danken Rio Grande Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.