The Lord of the Rings Duel for Middle-Earth

Sauron en de goede zielen van Midden-Aarde nemen het tegen elkaar op in dit duel. Welke factie kies jij in deze strijd?

Doel van het spel

Er zijn drie manieren om het spel te winnen:

  • Als hobbits kan je de ring in mount Doom gooien, als Sauron kan je de hobbits inhalen om de ring af te nemen.
  • Je kan dominantie uitoefeningen in Midden-Aarde door aanwezig te zijn op alle locaties.
  • Je kan hulp krijgen van zes verschillende volkeren.

Setup

Het centrale bord wordt tussen de twee spelers geplaatst. Twee eenheden van de Fellowship komen op Arnor en twee van Sauron komen op Mordor. Het spoor voor de tocht met de ring wordt onder het bord gelegd, dit wordt in elkaar gepuzzeld, het plastic spoor wordt erop gelegd, volledig links zodat de hobbits nog geen enkel vakje verder zitten. Daarbovenop wordt de plastic component van de Nazgûl volledig links geplaatst. De afstand tussen de Nazgûl en de hobbits is even groot dan de afstand tussen de hobbits en mount Doom.

De alliantiefiches worden gesorteerd op basis van hun achterzijde en worden gedekt boven het centrale bord geplaatst.

De locatietegels worden geschud en er worden er drie open gelegd, en de rest vormt een gedekte trekstapel.

Afhankelijk van het hoofdstuk worden de hoofdstukkaarten geschud en worden ze op de manier geplaatst, vermeld in het regelboek.

Er wordt beslist wie de Fellowship-speler is en wie Sauron is. De speler die de Fellowship voorstelt krijgt drie munten, Sauron krijgt er twee.

Spelverloop

Sauron begint eerst, en daarna wisselen de beurten af, tot het einde van het spel. In een beurt kan een speler kiezen voor twee acties: ofwel kiest die een hoofdstukkaart, ofwel kiest die een locatietegel.

Een hoofdstukkaart kiezen

De speler kiest een beschikbare kaart. Dat is een kaart die open ligt en niet gedeeltelijk bedekt is. De speler kan de kaart ofwel spelen, ofwel afleggen. Als de kaart gespeeld wordt, moet de eventuele kost betaald worden. Die kost zijn soms munten, maar soms moet je ook over specifieke vaardigheden beschikken - sluwheid, kracht, moed, kennis, leiderschap - die je dan ook weer vergaart met het opnemen van vaardigheidskaarten, met grijze achtergrond. Als je bepaalde vaardigheden mist, mag je per ontbrekende vaardigheid één munt betalen. Er staat geen limiet op het inwisselen op deze manier om een kaart te 'kopen'.

Vanaf het tweede hoofdstuk kan je kaarten gratis spelen door zogenaamde ketensymbolen. Rechtsboven staan er op sommige kaarten iconen, die terugkeren in de volgende hoofdstukken. Wordt links van de kost dit symbool weergegeven, dan mag de speler die gratis nemen, zonder de kost te betalen, of zonder de vaardigheden te hebben. Er zijn verschillende soorten kaarten:

  • Grijze kaarten breiden je vaardigheden uit. Je mag elk symbool in jouw bezit maar één keer gebruiken. Als je een kaart hebt met '/' mag je slechts één van de afgebeelde vaardigheden gebruiken.
  • Gele kaarten leveren munten op.
  • Blauwe kaarten zorgen ervoor dat je vooruitgaat op het spoor voor de zoektocht naar de ring. Per ringsymbool mag je ééntje vooruit. Bij de Fellowhip wordt de grote plastic component vooruit geplaatst, ben je de Sauronspeler, dan gaat enkel de Nazgûl vooruit. De afstand tussen het doel wordt nooit groter, enkel kleiner. Wanneer het icoon over een veld gaat met een beloning, mag je onmiddellijk gebruik maken van het effect.
  • Groene kaarten stellen de volkeren van Midden-Aarde voor waarmee je een alliantie kan sluiten. Heb je twee kaarten van hetzelfde volk? Dan mag je twee fiches nemen en er eentje van kiezen. De andere gaat terug naar de stapel. Heb je drie verschillende volksymbolen, dan mag je eenmaal per spel de bovenste fiche van al deze volkeren tonen, er eentje van kiezen, en de rest terug bovenop de stapels plaatsen. De getrokken vaardigheden zijn nu van tel.
  • Rode kaarten zorgen ervoor dat je eenheden kan plaatsen in Midden-Aarde. Je kiest één van de twee afgebeelde gebieden en plaatst daar het aantal afgebeelde troepen op. Als er geen vijandelijke troepen aanwezig zijn, gebeurt er niets en worden de legers daar gewoon op geplaatst. In het geval dat er reeds vijandelijke troepen zijn, dan gaan deze weg met een één op één ratio. Deze actie wordt herhaald tot wanneer een speler geen troepen meer heeft. Tijdens bepaalde acties komen er ook torens op de verschillende locaties, deze tellen dan steeds als aanwezigheid van een speler.
  • Paarse kaarten komen enkel in het derde hoofdstuk en hiermee kan je troepen verplaatsen en soms gebruik maken van extra effecten, zoals het verwijderen van componenten van de tegenspeler. Per afgebeelde pijl mag je één eenheid één plaats verzetten naar een verbonden locatie.

Naast het spelen van de kaart kan de speler ook kiezen om de kaart af te leggen op de aflegstapel. Hij krijgt hiervoor één munt in hoofdstuk één, twee in hoofdstuk twee en drie munten in hoofdstuk drie.

Een locatietegel nemen

Naast de optie om een kaart te spelen, kan een speler ook een locatietegel kiezen. Hij moet hiervoor de kost betalen - op dezelfde manier als voor een kaart - en past de effecten onmiddellijk toe.

Een hoodstuk is afgelopen wanneer de laatste kaart genomen is. Dan worden de kaarten van het volgende hoofdstuk op een andere wijze klaargelegd, zoals getoond in het regelboek. Ga dan gewoon verder met het spel.

Het spel kan eindigen op drie manieren:

  • De hobbits zijn erin geslaagd om de ring in mount Doom te gooien en bereiken het laatste veld, of de Nazgûl heeft hobbits ingehaald, en dan wint Sauron.
  • Als je een fiche hebt verzameld van de zes verschillende volkeren.
  • Wanneer een speler aanwezig is op alle zeven gebieden in Midden-Aarde.

Als er op het einde van het derde hoofdstuk geen winnaar is op basis van de condities, wint de speler die aanwezig is in de meeste gebieden. In het geval van gelijkstand delen de spelers de overwinning.

Op kaarten, locatietegels en volkerenfiches wordt gebruik gemaakt van vele iconografie. In het spel zit een blaadje met een samenvatting en uitleg van al deze afbeeldingen.

Materialen

De kartonnen componenten hebben alle een goede dikte, de kaarten zijn een standaardkwaliteit en standaardgrootte. De plastic component voor de hobbits en Nazgûl zijn thematisch en duidelijk. Hoedje af voor de insert, want elke component heeft zijn plaats en alles kan ook stevig in de doos. Die had misschien net iets hoger moeten zijn zodat het centrale bord iets beter zou passen.

Conclusie / Onze mening

Zoals aangegeven is Duel for Middle-Earth een tweespelerspel waarbij men de confrontatie aangaat. Beide spelers vechten met dezelfde wapens, namelijk het kiezen en spelen van beschikbare kaarten of het kiezen van locatietegels. Er is nauwelijks asymmetrie te bespeuren, hetzij dat Sauron het spel begint en een muntje minder heeft.

Tijdens het spel is het daarom ook dikwijls afwegen op welke manier je je overwinning wil behalen. Hiervoor moet je je tegenstander nauwlettend in de gaten houden en zijn plannen trachten te verijdelen, terwijl je zelf de overwinning wil binnenhalen. Welk pad je ook zal bewandelen, het zal je sowieso munten of vaardigheden kosten, en je zal dikwijls van jouw voorziene pad moeten afwijken. Kies je bijvoorbeeld voor een kaart die je verder helpt, of speel je degene die je tegenstander wel graag zou hebben? Naarmate het spel vordert zie je wel een duidelijke richting die je tegenstander op gaat. Heb je wel genoeg munten of vaardigheden om die kaart überhaupt te nemen, of gooi je ze dan nog liever op de aflegstapel.

Het is het eerste 'Duel'-spel dat ondergetekende mocht spelen en de eerste keer verliep het vrij monotoon. Kaartje nemen, spelen en zo drie hoofdstukken door. Toch wisten we dat we iets aan het missen waren. De tweede speelsessie verliep al wat tactischer en vanaf de derde hadden we het helemaal door. Niet alleen het voltooien van je eigen doelen, maar ook de andere de zijne trachten dwars te zitten, de pogingen om de kettingen aan elkaar te rijgen, en net die van je tegenstander te dwarsbomen. Het gevoel dat je toch wel wat geluk moet hebben met het opbouwen van de kaarten is sterk aanwezig, maar de sterkte van het spel kan je vinden in wat de spelers doen met de getrokken 'hand'.

Overzicht

Speelduur30 minuten maximum
Aantal SpelersTwee
Moeilijkheidsgraad  Gemiddeld, afhankelijk van de tegenstander
Voor wie?Vanaf 10 jaar

Wij danken Asmodee voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed. 

Meer foto's vind je hier!

181 views
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.