Review: The Arena of Baradum - Kickstarter Prototype

Ooit al eens een Free For All willen spelen in een vurige arena? Kies je mythisch wezen en verken The Arena of Baradum!

Doel van het spel

De speler die het eerst een vooraf bepaald aantal overwinningspunten heeft, wint het spel.

Setup

Nadat het bord op de tafel is geplaatst, kiest iedere speler een personage en neemt die het character sheet voor zich. De miniatuur wordt geplaatst in een startzone voor de speler. Alle tokens worden naast het bord gelegd. Bij de orbs zitten er een aantal met overwinningspunten, er zijn een aantal van deze die in het spel mogen zitten overeenkomstig met het aantal spelers. De overige gaan terug in de doos. Alle Orbs worden eens goed door elkaar geschud en er wordt er eentje willekeurig op plaats ‘7’ gelegd. Iedere speler legt een aantal levensfiches op zijn kaart, het aantal staat aangeduid op de kaart. Iedere speler schudt zijn kaarten en trekt er drie van zijn stapel. De speler die de hoogste waarde met de dobbelsteen rolt, is de startspeler.

Spelverloop

Tijdens je beurt mag je twee acties ondernemen.

Bewegen: je mag een aantal hexagonalen bewegen, aangeduid op je spelerskaart. Je mag je beweegactie niet onderbreken om een andere actie te doen en daarna verder te bewegen. Eens je je beweging stopt, om bijvoorbeeld een orb op te nemen, is die actie beëindigd. Door een portaal bewegen kost één beweegpunt, om op het centrale gedeelte te raken, kost dit er je twee.

Een actie is een kaart trekken - wel opletten dat je op het einde van je beurt slechts vijf kaarten hebt -, een andere is een kaart spelen.

De kaarten laten zich onderverdelen in Power-ups. Die speel je en de vergaarde tokens kan je gebruiken tijdens de gevechten. Je hebt ook de Miss! kaarten die je kan gebruiken om een gevecht te ontlopen als je aangevallen wordt. De instants die kan je gebruiken wanneer bepaalde voorwaarden vervuld zijn en zorgen eerder voor een reactie. In het deck zitten ook special attacks die je toelaten om op een speciale manier een gevecht te starten. Hierdoor kan je iemand zelfs tweemaal aanvallen, eens met de kaart, de andere keer via een aanvalsactie. De laatste soort zijn gewone actiekaarten, waar effectief een actie op staat.

Je personage heeft ook een speciale vaardigheid. Sommige vaardigheden kunnen activeren bij de beurt van een andere speler.

De laatste actie is een gevecht starten, dit doe je door je miniatuur naast die van een andere speler te plaatsen. Je kan ook door middel van een special attack een gevecht starten, dit kan je dan doen door de desbetreffende kaart te spelen. De spelers die in een gevecht verwikkeld raken berekenen hoeveel aanvalskracht en verdediging zij hebben. Zij nemen dan hun basiswaarde - die vermeld staat op de spelerskaart - en tellen hierbij de eventueel vergaarde bonussen (die je tijdens het spelen van andere kaarten voor het gevecht) samen. Daarna gooien beide spelers nog eens met een dobbelsteen en tellen het aantal ogen op bij de reeds opgetelde waarde. Wanneer de aanvalskracht strikt groter is dan de verdediging, dan ontvangt de speler die aangevallen is een wonde (er gaat een hartje weg)  en ontvangt de aanvaller een overwinningspunt.

Wanneer een speler alle hartjes kwijt is, verwijdert die zijn personage en gaat die uit het spel. De speler die ervoor zorgt dat een speler het speelveld verlaat, krijgt onmiddellijk nog een extra beurt.

Wanneer er  slechts twee spelers over zijn wordt de Sudden Death geactiveerd. Dit betekent dat verdedigende spelers nu ook schade kunnen berokkenen. Wanneer de aanval niet lukt door de aanvaller, wordt de waarde van de verdedigende dobbelsteen gebruikt om aan te vallen - door de initiële verdediger - en omgekeerd.

In het begin van het spel moet je een stapel orbs naast het bord leggen (waarvan er ook enkele opnieuw in de doos liggen) en deze orbs kunnen verschillende dingen betekenen. Wanneer je eindigt op een orb, dan neem je die en rol je met beide dobbelstenen. De waarde van de dobbelstenen stelt de nieuwe plaats voor, voor de volgende orb die je daar dan legt - op het speelbord vind je op willekeurige plaatsen de nummers 2 tot 12. Naast een overwinningspunt kunnen deze ook een put vol slangen voorstellen, waarbij je dan een aanval moet afweren, of deze kunnen ook een bom voorstellen, waardoor je 'stunned' bent. Dit betekent concreet dat je je volgende beurt niets kan doen.

De speler die als eerste het voorop bepaalde overwinningspunten behaalt, die wint het spel. Je kan ook niet alle overwinningspunten behalen door orbs, je zal er ook minstens eentje moeten halen uit een gevecht.

Naast het reguliere spel zijn er ook nog drie andere modi. In 1 VS 1 verdubbel je je aantal levens en ga je door tot de één van de spelers het loodje legt. Hierbij zijn er geen orbs en is de sudden death regel actief. In Last Man Standing ga je gewoon door tot er één winnaar is. De orbs met de overwinningspunten doen hier niet mee.

The Flag Bearer heeft wat meer vlees om het lijf. Hierbij worden de desbetreffende kaarten uitgedeeld en enkel degene die de flag bearer is, maakt zich kenbaar. Die krijgt een extra hartje, mag zes kaarten vasthouden en is automatisch de startspeler. De rest van de spelers moeten hun rol niet kenbaar maken. Hierbij zijn de orbs met overwinningspunten ook uit het spel en het is de bedoeling van de flag bearer om als laatste over te schieten, eventueel met de assistant. De anderen moeten de flag bearer uitschakelen en winnen individueel. De rogue moet eerst alle andere schurken verslaan en pas dan de flag bearer, de assistant moet de flag bearer helpen de overwinning te behalen. Deze modus is dan ook pas speelbaar vanaf twee spelers. Hoe je de kaarten die je in het begin uitdeelt moet samenstellen staat beschreven in het regelboek.

Materialen

We hebben een kickstarter prototype ontvangen en de componenten zijn wat ons betreft al in een zeer ver stadium. Er ontbreekt wel nog een insert om alles mooi op zijn plaats te houden, maar de miniaturen en het speelbord zijn wat ons betreft af. Een extra speelbord, of een dubbelzijdig zou wel leuk zijn in de finale versie. Elk personage heeft ook zijn eigen deck en wat betreft de inhoud hoeft hier weinig te veranderen. Het zou misschien een tip zijn om de naam van het personage toch ergens bovenaan, eventueel naast de afbeelding, te plaatsen. De personagekaarten zijn ook mooi, al mogen ze iets dikker zijn van kwaliteit en niet het 'flimsy' materiaal. De artwork is op zich goed, maar die van de goblin en de minotaurus mogen wat helderder. Zoals gezegd is dit een prototype, dus onderhevig aan veranderingen.

Conclusie

The Arena of Baradum is een snelle skirmisher waarbij je je acties steeds in vraag moet stellen. Ga je voor die orb - die ook nadelig kan zijn - of ga je je kaarten spelen om sterker te worden? Ga je de aanval starten en wat als de tegenstander een Miss-kaart speelt? Iedereen komt snel aan de beurt en de gevechten kunnen intensief worden, zeker als één speler geviseerd wordt door de anderen. De kaarten van de decks zijn ook gericht op de verschillende aarden van de personages. De minotaurus zal al snel een gevecht starten terwijl sommige personages nu eenmaal beter zijn om die te ontwijken. Omdat het spel an sich niet te lang duurt, kan je snel een nieuw potje starten, eventueel met een ander personage.

Overzicht

SpeelduurAfhankelijk van het aantal spelers, maar ongeveer een half uurtje
Aantal SpelersTwee tot zes
MoeilijkheidsgraadEasy to learn
Voor wie?Op de doos staat +14 wegens de gewelddadige aard van het spel, gameplaygewijs kan het al een pak jonger

Wij danken Horned Toad Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar. 

359 views
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.