Doel van het spel
Je moet het hoogste Dark Tech niveau behalen. In geval van gelijkstand wint de speler met de meeste energie. In geval van opnieuw gelijkstand wint de speler die de meeste upgrades heeft gekocht op zijn spelersbord.
Setup
Allereerst wordt het bord klaargezet in functie van het aantal spelers. De tegel middenbovenaan geeft het aantal spelers aan, en als je die plaatst, kan je de rest van het speelbord in elkaar puzzelen. Voor alleen of met twee gebruik je de 1/2 kant, voor drie of vier spelers 3/4. In het geval van drie spelers zal je ook nog twee galaxieën moeten afdekken met de daarvoor gebruikte kartonnen delen.
De drie soorten gemstones worden in aparte stapels gelegd, deze zijn kool, goud en kristal. De tegels met de zonnestelsels op (planeten op de voorzijde, een oog op de achterzijde) worden gesplitst naargelang hun afstand (parsec 1, 2 of 3) en worden op de daarbijhorende plaatsen op het bord gelegd. De bovenste twee tegels van parsec 1 worden genomen en omgedraaid op de grijze velden gelegd, die vormen dan de Parvus Corta - galaxie.
De AI-kaarten worden geschud en er worden acht kaarten van de stapel getrokken die geplaatst worden in twee rijen van vier. De rest van deze kaarten vormt een trekstapel.
Het Council of Shadows bord wordt boven het speelbord geplaatst. De Dark Tech kaarten van level 1 en 2 worden geschud en op de betreffende plaatsen gelegd. De bovenste twee kaarten van beide stapels worden getrokken en verwijderd uit het spel, zonder deze te bekijken. De Light Bonus kaarten worden geschud en naast het speelbord geplaatst.
De stapel Dark Bonus kaarten wordt gemaakt in functie van het aantal spelers. Speel je zonder de eerste module, dan worden alle kaarten met het desbetreffende symbool uit het spel gehaald. Speel je met drie, dan worden de kaarten waarop het symbool voor vier spelers uit het spel gehaald. Speel je met twee, dan worden de kaarten met de gele, turkoise, bruine en beige galaxie uit het spel gehaald. De resterende kaarten worden geschud en elke speler ontvangt er één. De rest gaat terug in de doos.
Alle spelers kiezen een ras en het daarbijhorend speelbord, scherm, dek van 6 actiekaarten, de energy marker (dobbelsteen), de consumption marker (platte schijf), de player marker (standee), 30 kubusjes in zijn kleur en een steentje kool en goud.
Alle spelers plaatsen hun consumption marker op plaats 20 (de waarde kan nooit onder 20 gaan en gaat tot een maximum van 100). De gebruikte turn order tegels worden willekeurig uitgedeeld. Degene die nummer één heeft, plaatst zijn energy marker op de meest linkse plaats in de gereserveerde plaats onder '0'. De speler die twee heeft, plaatst zijn dobbelsteen rechts daarvan enzovoort. De dobbelsteen wordt met het council symbool naar boven gelegd en heeft als enige functie het aantonen welke level de speler heeft behaald.
Je zal nog een hoop andere materialen op dit ogenblik nog niet gebruikt hebben; dit zijn de zogenaamde modules die het spel nog uitbreiden. Voor de eerste speelsessies is het aangeraden om enkel het basisspel te spelen.
Spelverloop
Het spel wordt gespeeld tot wanneer iemand het derde Dark Tech-niveau behaald, en dat is een trigger voor de endgame. Voor de rest verloopt het spel in verschillende ronden, die bestaan uit drie fases. Elke speler voert eerst fase 1 uit, daarna voert elke speler fase 2 uit enzovoort, in oplopende volgorde van turn order tegels die daarnet zijn uitgedeeld.
Je stijgt in level door ervoor te zorgen dat je energy marker (de dobbelsteen) de consumptiemarker (platte schijf) voorbijsteekt. Staat degene van consumptie bijvoorbeeld op 35 en de dobbelsteen staat op plaats 30 en je krijgt 12 energie, dan zet je de waarde van de dobbelsteen eentje hoger en zet je die op plaats 7 van het energiespoor (30+12-35=7). Wanneer dit gebeurt, krijgen de andere spelers nog eventuele bonussen (vermeld op het council of shadows bord) en mag de speler een Dark Tech-kaart kiezen.
De eerste fase is de koopfase. In deze fase kunnen de spelers hun grondstoffen besteden aan het kopen van nieuwe actiekaarten, hun huidig actiebereik uitbreiden, of gewoon energie afkopen. In elke fase mag/kan elke speler tot drie koopacties uitvoeren.
Als we kijken naar de beschikbare actiekaarten, dan zien we hier verschillende gebieden. Linksonderaan staat de kost voor het kopen van die kaart. Je mag wel 'meer' betalen, als je de correcte grondstoffen niet hebt, maar denk eraan dat je 'overschot' dan weg is. Kost een kaart bijvoorbeeld een kool en een goud, dan mag je die ook kopen met een kool en een kristal. Je krijgt dan wel geen 'wisselgeld' voor dat kristal. Je kan diezelfde kaart ook kopen voor twee goud, maar opnieuw krijg je geen wisselgeld. Linksbovenaan staat de consumptie vermeld. Dit betekent dat als je die kaart straks speelt, je consumptiemarker zoveel plaatsen naar boven gaat. Soms is dit een negatieve waarde, dus die kan ook dalen op het spoor. Rechts staat de actie uitgebeeld, en soms staat er rechtsonder ook nog een icoon dat eventueel aantoont dat er een speciale vaardigheid is gekoppeld. Een voorbeeld hiervan is dat je de actie mag uitvoeren op eender welke locatie op het bord, of op een verdere afstand, of ... Wanneer een AI-kaart gekocht is, wordt de markt direct aangevuld.
Naast het kopen van een kaart kan je ook upgrades op je bord aankopen. Hiervoor spendeer je dan de daarbijhorende grondstof(fen) en plaats je één van de kubusjes bij de desbetreffende plaats. Deze houden onder andere in dat je op andere type planeten een kolonie (kubusje) mag plaatsen, of dat je kubusjes op elkaar mag plaatsen (met een maximum van drie), of dat je verdere planeten kan koloniseren of zonnestelsels kan ontdekken enzovoort. Daarnaast kan je ook gewoon je grondstoffen verpatsen voor energie, waardoor jouw kubus dan een aantal plaatsen stijgt.
De spelers zijn niet verplicht om drie koopacties uit te voeren, en wanneer ze klaar zijn met het kopen is het aan de volgende speler. Wanneer elke speler de koopactie doorlopen heeft, begint de planningsfase, die iedereen tegelijkertijd uitvoert.
Spelers dekken hun actiebord af met het scherm en kiezen drie actiekaarten die ze plaatsen op de vierkante plaatsen op hun bord. Het is mogelijk om acties die er al liggen, te bedekken met andere actiekaarten. Op het einde van de volgende fase komen deze ook op andere plaatsen te liggen. Wanneer iedereen klaar is met het plannen van zijn acties, wordt het totale aantal consumptie berekend (de waarden linksboven) en de speler met de hoogste waarde ontvangt nu de eerste turn order token, de daaropvolgende degene met nummer twee enzovoort. Let op: we tellen hierbij de stijging en niet de plaats op het spoor op dit ogenblik. Alle consumptiemarkers schuiven dan tig aantal plaatsen op. Op dit ogenblik verandert ook de volgorde van de spelers. Dit is van belang voor de volgende fase.
In de actiefase zal de nieuwe eerste speler al zijn acties uitvoeren, van links naar rechts, met de eventueel daarbijhorende upgrades. De verschillende acties zijn uitgelegd in het regelboek, maar de basisacties zijn de volgende:
- Koloniseer: plaats één of twee kubusjes in jouw kleur op een planeet binnen jouw bereik (parsec + type planeet). Opgelet, nooit meer dan drie kubussen per planeet, en verschillende spelers kunnen dezelfde planeet koloniseren.
- Grondstoffen nemen: je neemt de grondstoffen van het desbetreffend zonnestelsel. Je kan in één actie niet tweemaal dezelfde kolonie activeren, maar als je er twee kolonies (kubusjes) hebt, kan je deze wel afzonderlijk activeren, wat er ook voor zorgt dat je tweemaal dezelfde grondstof kan binnenhalen.
- Ontdekken: Je neemt twee zonnestelsel-tegel van de bepaalde afstand (parsec) die je wil ontdekken, kiest er één van en plaatst die in een open plaats naar keuze. De andere tegel gaat naar de onderkant van de stapel. Je hebt nu de keuze om deze te koloniseren, of om de grondstoffen van dit stelsel te ontginnen (sommige AI-kaarten laten je toe om beide te doen).
- Grondstoffen verzamelen: je neemt de grondstoffen afgebeeld op de kaart uit de stapel naast het bord.
- Grondstoffen opwaarderen: je kan de grondstoffen een niveautje hoger tillen.
Nadat een speler al zijn acties heeft uitgevoerd, schuift hij alle kaarten (ook degene die onder een andere zouden liggen) één plaats op naar rechts. Degene die van het bord 'valt' neemt hij terug op zijn hand. Nadat een speler al zijn acties heeft uitgevoerd, kan hij ook een assessment uitvoeren. In elke galaxie waar de speler een kubusje heeft staan kan die eenmaal (en slechts eenmaal) een assessment uitvoeren. Hij bekijkt of hij de meerderheid heeft of niet. Indien dat wel het geval is, dan krijgt hij de beloning die links staat (bij het >) symbool, indien niet, de beloning rechts. Hiermee kan je energie scoren en soms een Light Bonus-kaart. Let op, want je mag slechts 4 bonuskaarten (light en dark) in handen hebben. Na de assessment neemt de speler één kubusje weg van de galaxie en verliest zo één kolonie.
Wanneer de marker op het energiespoor die van de comsumptie voorbijsteekt, draai je de dobbelsteen naar de desbetreffende zijde, scoor je een Dark Tech - kaart, en je tegenstanders eventueel ook iets. Wanneer een speler Dark Tech level 3 bereikt, wordt de huidige ronde nog afgespeeld en kunnen spelers nog energie scoren (en dan nog stijgen in Dark Tech level). Je scoort nog energie per grondstof (kool: 1; goud: 2 en kristal: 3), 2 energie voor elke AI-kaart, en dan nog de bonuskaarten. Degene met het hoogste level wint het spel, indien er gelijkstand is, degene met de meeste energie. Indien er dan nog gelijkstand is, het aantal kolonies.
Naast het basisspel zijn er nog twee modules beschikbaar (die extra vaardigheden/acties bieden) met ruimtestations en leiders, en is er een heuse solomodus aanwezig.
Materialen
Het materiaal is robuust, simpel en heeft leuke art die hoort bij de setting. Het gebruik van de dobbelsteen om een level aan te duiden is eens wat anders (dan er enkel mee te rollen) en opnieuw eenvoudig in gebruik.
Conclusie
Council of Shadows hoort bij het 3X/eurogenre en kan een hersenkraker zijn. Je moet je acties, je koopgedrag en je tegenstander goed inschatten wil je de overwinning proeven, ook in functie van eventueel latere rondes. Bereik je als eerste het derde niveau, dan betekent dat niet dat je automatisch het spel wint, want iemand met een lage consumptie kan nog evengoed het spel winnen. Er zijn verschillende manieren om het zitje in de council of shadows te bemachtigen, wij wensen je alvast veel geluk.
Overzicht
Speelduur | 60-90 minuten is de vermelding, maar veel hangt af of de spelers het al eens hebben gespeeld, alsook het spelersaantal. Je mag daar dikwijls nog een half uurtje bij rekenen. |
Aantal Spelers | Eén tot vier |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld qua regels, moeilijk qua te winnen tactiek |
Voor wie? | +14 is de vermelding op de doos en dat is correct. Dit is eerder een expertspel dat je niet met de familie zal spelen. |
Wij danken Ravensburger voor het ontvangen van een reviewexemplaar.