Doel van het spel
De andere spelers infecteren met allerhande ziektes zodat hun levenspunten dalen tot 0, terwijl je zelf de ziektes moet zien te ontlopen.
Setup
De stapel kaarten wordt in twee trekstapels verdeeld en in het midden van de tafel gelegd. Iedere speler neemt een spelersbord en duidt hierop zijn levenspunten (HP) en energie (ATK) aan. Voor een volledig spel is dit respectievelijk 10 en 0, voor een snel spel 6 en 2. Elke speler neemt ook nog de tijdtokens in een kleur naar keuze. Iedere speler gooit met de D6 dobbelsteen, degene die het hoogste gooit wordt de startspeler. De tokens met ATK en HP worden in de buurt gelegd. Alle spelers, beginnende met de startspeler, trekken vier kaarten. Indien er 'Trapcard' of 'Random event' kaarten tussenzitten worden deze apart gelegd en wordt de hand aangevuld tot vier. De eventueel verwijderde kaarten worden opnieuw in de stapels geschud.
Spelverloop
Het spel bestaat uit drie fasen. De eerste fase is de Awakening en het enige wat hier gebeurt is dat je je energie twee stapjes naar omhoog zet.
De tweede fase is de meest lijvige en noemt de Tactical Phase. Hier kan je drie (verschillende) acties uitvoeren:
- Een kaart trekken, zeven is de handlimiet;
- Een tegenstander besmetten: hiervoor moet je de nodige energie spenderen, je legt de betreffende kaart bij de doelspeler;
- Een kaart uitrusten: je legt de kaart voor jou en spendeert de nodige ATK-punten;
- Een kaart spelen: deze kaart gebruik je, je spendeert de nodige ATK-punten en legt deze op de aflegstapel;
- Een vaardigheid activeren van een kaart die je al hebt uitgerust.
Er zijn ook drie acties die je kan uitvoeren, maar eigenlijk niet meetellen als 'actie'. Deze kan je dus zoveel, of extra uitvoeren als je zelf wil:
- Een kaart spelen waar het woord 'action' op staat;
- Kaarten verkopen voor de waarde die zich rechtsonderaan bevindt;
- Kaarten afleggen op de aflegstapel (dit zijn meestal kaarten zonder waarde);
- Passieve vaardigheden zijn altijd actief (en zijn geen actie).
In de Cooldown phase zal je veelal schade oplopen van virussen of bacteriën waar je deze ronde geen geneesmiddel voor gevonden hebt. Je zet het timertoken een waarde lager - of je neemt een ander met een lagere waarde - en je past de effecten van de ziekte toe. Veelal zullen die ervoor zorgen dat de levenspunten dalen, maar soms ook het energieniveau.
Er zijn een hele hoop verschillende kaarten in het spel. Linksbovenaan staat er met een icoontje welk type kaart dit is (uitrusting, virus, ...).
In het geval van een ziekte staat er ook bij op welke manier die overgedragen wordt en soms welk deel van het lichaam de ziekte aanvalt. Op de kaart zelf staan soms verschillende opties hoe die kaart de spelen. De speler die de kaart speelt kiest één van die opties en betaalt de nodige energiepunten. Sommige ziekten zijn ook besmettelijk, als je dus een speler met een extra ziekte wil infecteren, zal een rol van de dobbelsteen je zeggen of jij ook die ziekte hebt opgelopen, of niet.
Je hebt Usable en Consumable kaarten. Deze werken op een analoge manier en zorgen ervoor dat je een ziekte kwijtspeelt, of stellen een koffietje voor die je energiepunten geven, en dergelijke meer.
In het spel zitten ook Immunokaarten. Dit geeft aan dat je lichaam aan het vechten is tegen de ziekte en hier staan vaardigheden op die je kan activeren (na het uitrusten). Hiermee zal je van ziekten kunnen genezen.
Op eenzelfde manier zal je ook Equipment - of uitrusting - voor je kunnen plaatsen. Veelal zal je hierop de nodige HP-tokens moeten plaatsen of moet je de uitleg op de kaart goed lezen, want bepaalde ziekten zullen niet meer je lichaam kunnen binnendringen.
Ook Vaccinekaarten zijn aanwezig in het spel. Je rust deze uit, maar draait deze om zodat andere spelers niet kunnen zien tegen welke ziekte je nu bestand bent.
Op een Action kaart staat gewoon de uitleg die je moet volgen.
Er zijn Trapcard-kaarten in het spel die de speler die de kaart trekt onmiddellijk moet uitvoeren. Veelal is dit een negatief effect. Daarnaast zijn er nog Random Event-kaarten, en deze zijn van hetzelfde stramien, maar betrekken alle spelers hierbij.
Materialen
Het spel bestaat uit een hoop kartonnen tokens van ongeveer 2 mm dikte. Daarnaast zijn er nog de spelersborden die jammer genoeg 'warped' waren, maar gezien de insert kan het moeilijk anders. Het vlees van het spel, de eigenlijke kaarten, zijn van degelijke kwaliteit. Ook humor ontbreekt niet in het spel, want soms zijn er zelf verzonnen ziekten die je kunnen infecteren.
Conclusie
Immunowars wordt een beetje verkocht als een 'pestspelletje' (zoals bijvoorbeeld exploding kittens) maar het is toch iets meer dan dat. Je moet ervoor zorgen dat je genoeg energiepunten hebt om die krachtige vaardigheid van de kaart te kunnen spelen, maar je moet er dan ondertussen ook voor zorgen dat je liefst niet geïnfecteerd kan raken. Veel hangt af van de kaarten die je trekt, een beetje 'luck of the draw', maar het is belangrijk hoe je hiermee omgaat: welke kaarten verkoop je; dewelke ga je houden om in de toekomst te spelen enzovoort. Het spel heeft leuke mechanics en blijft toch eenvoudig. De uitleg op de kaarten is zeker voldoende, en de player aids zijn zeker een pluspunt.
Meer weten over ImmunoWars of wil je het bestellen? Kijk gerust op hun website: immunowars.io
Overzicht
Speelduur | Op de doos staat 60 minuten, maar sterk afhankelijk van het aantal spelers |
Aantal Spelers | 2-6, best 3-4 |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk qua regels, het wordt qua tactiek moeilijker met een stijgend aantal spelers |
Voor wie? | Op de doos staat 16+, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de STD's in het spel. Jonger kan zeker, als die voldoende Engels kennen. Het spel kan gespeeld worden in familiale kring, maar heeft zeker ook zijn plaats bij doorwinterde bordspelspelers. |
Wij danken Tucker's Fun Factory en Boosterbox voor het ontvangen van een reviewexemplaar.