Doel van het spel
Na twee ronden de meeste punten hebben.
Setup
Het scorebord met de drie scoresporen komt in het midden van de tafel. Elke speler krijgt een spelersbord, de scoreschijven - drie voor een standaardspel, vijf als je met bonuskaarten speelt -, twee gele, rode en blauwe hutten.
De startopstellingen worden geschud en elke speler er wordt willekeurig één gekozen. Hierop staan waar de zes hutten moeten komen voor alle spelers. Daarna gaan deze kaarten terug in de doos. Elke speler ontvangt ook zes starttegels - je kan deze herkennen aan de cijfers 1-6 op de achterzijde. De zes startkaarten worden geschud. Een speler trekt de bovenste kaart van de stapel. De spelers plaatsen nu de eerste starttegel op de desbetreffende vistegel. Je moet ervoor zorgen dat het dok overeenstemt met het dok in dat vlak op je bord. Eens iedereen dit gedaan heeft, wordt dit herhaald tot wanneer alle starttegels op het spelersbord liggen. De startkaarten leggen we terug in de doos.
Iedere speler ontvangt een jokerkaart. De speler kan hiermee eenmaal per ronde een terreinkaart negeren en een eilandtegel plaatsen waar die wil. De eilandtegels worden in het midden gedekt geplaatst in een gemeenschappelijke voorraad. Er wordt een 'leider' aangeduid die de terreinkaarten straks één voor één zal trekken. De terreinkaarten worden geschud.
Spelverloop
Het spelverloop kent twee ronden waarbij er 12 beurten zijn, die opgedeeld zijn in twee korte fasen.
Bij de eerste fase trekt de leider een kaart van de trekstapel van de terreinkaarten. Bij de tweede fase nemen alle spelers een eilandtegel en plaatsen die op een vlak van die getrokken terreinkaart. Wil je gebruik maken van de joker, dan mag je kiezen op welk terrein je de tegel plaatst. Je kan de joker slechts eenmaal per ronde, dus tweemaal in het volledige spel, gebruiken.
Je scoort punten door de dieren naar de overeenkomstige hut te 'leiden', door paden te maken doorheen de woestenij. Een aap moet verbonden zijn met een blauwe hut, een slang met een rode en een tijger met een gele om punten te scoren. De toekan gelden als 'joker' en scoren een punt met eender welke hut die verbonden is.
Na de 12 terreinkaarten is het tijd voor een eerste puntentelling. Je scoort eerst alle gele hutten, dan de rode en als laatste de blauwe. De schijven worden op die manier verplaatst op de scoresporen.
Daarna is het tijd voor de tweede ronde en draaien de spelers hun eventueel gebruikte jokerkaart naar de actieve kant.
Na ronde twee stopt het spel en worden er opnieuw punten geteld. De eindtotalen van de drie sporen worden bij elkaar opgeteld. De speler die de meeste punten heeft, die wint het spel. Als er een gelijkstand is, wint de speler wiens laagste waarde op de sporen, het hoogst is tussen de spelers die gelijkstand hebben.
Je kan ook nog prestatiekaarten aan het spel toevoegen. Dan hebben de spelers de resterende twee schijven nog nodig. De zes kaarten worden geschud en er worden er twee willekeurig gekozen. De andere kaarten doen dit spelletje niet mee. De speler die als eerste aan de voorwaarde voldoet legt zijn scoreschijf op de hoogste waarde. De volgende spelers leggen hun schijven op de laagste waarde. Als er spelers tijdens dezelfde beurt voldoen aan de voorwaarde, leggen ze beide hun schijven op de hoogste waarde. Als het spel eindigt, worden deze bonussen nog bij de totaalscore geteld.
Solo
Je kan het spel ook solo spelen. Hierbij speel je met dezelfde regels, maar sowieso met de prestatiekaarten. Als je gebruik maakt van de prestatiekaarten scoor je de hoogste waarde als je het doel behaalt in de eerste ronde, en de laagste waarde als je het doel bereikt in de tweede ronde. Je moet beide prestatiekaarten scoren, of je verliest het spel. Indien je daar wel in slaagt, tel je alle punten op en vergelijk je jouw score met de waarden van een tabel om te zien hoe goed je het hebt gedaan.
Materialen
Het gebruikte materiaal bestaat uit grote, flexibele plastic spelersborden, een degelijk aantal standaardkaarten, houten hutten en een heleboel kartonnen tegels. De kwaliteit van de verschillende componenten is zeer degelijk.
Conclusie
In Tucana Builders speelt elke speler wat zijn eigen spel en moet die roeien met de riemen die hij heeft. Door het trekken van de verschillende eilandtegels, en de plaatsen waar je die kan/mag neerzetten, heb je een aandeel in geluk nodig. Je kan wel mooie paden trachten te maken, maar als je steeds de verkeerde tegels trekt, wordt het wel moeilijk. Gelukkig is er genoeg variatie en zijn er meer dan genoeg tegels zodat iedereen wel wat heeft om te bouwen en punten te scoren, zodat niemand achtergelaten wordt op de scoresporen. Tucana Builders is een licht, eenvoudig spelletje en ideaal voor een rustige avond.
Overzicht
Speelduur | 30-45 minuten |
Aantal Spelers | Eén tot vijf |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Iedereen kan ermee aan de slag, maar gezien je toch wat tactisch moet omgaan met je tegels is +10 aangeraden |
Wij danken Jumping Turtle Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.